Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill få ut Examensbevis från en svensk gymnasieskola då kan du inte gå ett av de tre gymnasieåren i USA, utan du åker till USA "mellan" årskurserna, t.ex att du går år 1 och 2 i Sverige, sedan ett år i USA och efter ankomst till Sverige läser du årskurs 3 i Sverige. Så brukar det funka i allra de flesta fallen. Förklaringen är den att de svenska gymnasiekurerna ges på de svenska gymnasieskolorna och inte på skolorna i USA; det finns några få svenska gymnasieskolor utomlands, men inte i USA. Ganska ofta åker eleverna på utbytesår mellan årskurserna 1 och 2, men också mellan 2 och 3, men ibland innan årskurs 1, alltså efter grundskolan innan de börjar på gymnasiet.
    Ang.olika åldersgränser som organisationerna som hjälper eleverna organisera sina utbytesår kan jag tyvärr inte redogöra för - det får man kolla upp med just den organisationen som man tar hjälp av.
    Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasium?utomlands och kanske också på gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa -- du frågar om utbytesår i USA men kanske kan du tänka dig åka på utbytesår i Europa? Eller läsa ett år av dina gymnasiala studier på en svensk gymnasieskola utomlands.

    Studie- och yrkesvägledare