Hej Marcus,
    efter 3 år på gymnasiet, kan man söka utbildningar på en Yrkeshögskola.
    Utbud av YH utbildningar ser du på www.yhguiden.se.

    Om man vill bli pilot så kan man söka till alla orter där utbildningen finns när det blir dags att söka. Det är inte alls säkert att utbildningen finns på just samma ort/orter där den finns nu - Yrkeshögskoleutbildningar "följer arbetsmarknaden" och flyttar till andra orter ibland. Vissa år startar inte någon utbildning och sedan kommer igång igen - det gäller att vara vaksam och kolla lite då och då när det börjar närma sig att man skall kunna söka.
    Frågan om "vilken ålder blir man klar som pilot" är jag inte säker att jag har förstått riktgt vad du frågar om... för att kunna söka utbildning till pilot är minimiålder 18 år /så står det i alla fall på pilot-antagnings-sidan, se själv på http://www.svenskpilotutbildning.se/flygutbildning-antagningskrav.

    Du måste för övrigt uppfylla även andra krav /se alla dem på länken ovan/. Jag ser att du är 17 år och så fort du fyller 18 och för övrigt uppfyller alla andra krav - kan du ansöka. Det är många som söker och konkurrensen är tuff.
    Det går bra att vända sig med frågor till dem som håller i pilotutbildningen. Det är de som klart vet mest om just sin utbildning.

    Ha det bäst!
    Anna SYV