benjamin
    Hej, jag går just nu i årskurs 8 och jag älskar musik och att spela instrument.
    Och jag vill börja i estet musik på gymnasiet men jag vill också utbilda mig till polis.
    Kan man komma in på polishögskolan om man går i estet musik?
    Och blir det svårare att komma in i polishögskolan?
    jag älskar musik så jag vill helst kunna bli polis och gå i estet musik

    Är det ett bra val att välja estet?
    ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Benjamin,
    du hittar info- om vad man måste ha och kunna för att bli behörig att söka till Polisutbildning
    https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

    Om du tittar på programplan på Estetiska programmet, som finns här
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf
    ser du att alla kurser som krävs för att kunna söka till Polis ingår i ES som obligatoriska, så svar är JA på din fråga - du blir behörig att söka till polis efter Estetiska programmet.

    Ang. om det blir svårare att komma in på polisutbildningen efter Estetiska programmet, så är det svårt att svara på - det kan vara en fördel att gå Barn/Fritids eller Samhällsvetenskapsprogrammet - då även intervju ingår som en del i antagningsprocessen och det kan vara en fördel att kunna säga att man har gått på BF eller SA på gymnasiet, men rent formellt så är man behörig, så borde man kunna komma in.
    Du kan också kontakta de ansvariga på Polisutbildningen med din fråga. OBS! det är andra saker också som krävs för behörighet till Polis, bland annat ha B-körkort och vara simkunnig.
    Du har ännu gott om tid innan du gör ditt gymnasieval, men det är jättebra att du redan nu börjar fundera på gymnasiet.
    Önskar dig allt väl! Återkom gärna om du har andra frågor och om du har kompisar som har frågor, tipsa om oss. Mvh Anna SYV