p

    Hejsan! Har nyligen grälat med min mamma då jag sa att jag vill byta linje samt byta till ett gymnasium med mycket lägre antagningspoäng än den jag faktiskt ska gå på. Hon tvingar mig att gå till den och säger att hon kommer slänga mig ut ur huset om jag går till den andra, men jag vill verkligen inte. Min tanke är nu att jag går till andra gymnasiet utan att min mamma vet, är detta möjligt eller måste skolan ha kontakt med henne?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    en tråkig situation du beskriver.
    Fram till den dagen du fyller 18 år är du icke-myndig och dina vårdnadshavare bestämmer mycket kring dig och ditt liv.
    Undrar lite hur du tänker kring att du ska "gå till den andra skolan"... om du inte är Antagen där kan du inte bara gå dit och börja läsa där. Att antagningsgränsen är lägre där betyder inte att en elev som inte är antagen på den skolan (som har högre betygspoäng) kan komma till skolan och börja läsa där: endast om ledig plats finns och ingen reservkö finns då kan rektorn anta en behörig elev som inte ens sökt till skolan (och här spelar det ingen roll om antagningsgräns var högre eller lägre...).

    Så, första frågan är om du har en rimlig chans att bli antagen till "den andra skolan". Alltså, att du har högre betygspoäng är bra men tänk om många elever med högre betygspoäng skulle alla komma den den skolan som har lägre antagningsgräns... de kan ju inte sitta 3 stycken på samma stol och vara 100 elever i klassrummet? :) Det fungerar alltså inte så att man kan fritt gå till alla gymnasieskolor som har fått lägre antagningsgräns.
    Skulle det vara så att ledig plats finns på den skola där du vill läsa, och ingen står i RESERV till den utbildning på skolan som du vill läsa, kontakta gymnasieantagningen och även rektor på den skolan där du vill läsa (kurator på skolan kan säkert komma med bra tips och råd; kuratorn kan kanske även boka tid tillsammans med dig och dina vårdnadshavare för att gemensamt försöka komma fram till en bra lösning). Men det blir aktuellt endast om rimlig chans finns för dig att få plats på den skolan.
    Angående gå på en utbildning som icke-myndig och att vårdnadshavare inte ska veta det, så kommer det inte att fungera. Vårdnadshavare har rätt att ta del av närvarorapporter och betyg. Men från den dagen eleven fyller 18 år, har f d vårdnadshavare rätt att ta del av den info endast om eleven samtycker till det.