Lilly

    Hej, jag är 07:a och skulle börjat första året på gymnasiet inrikting naturbruk djurvård för en månad sen, pga min ångest + osäkerhet på om jag valt rätt linje bestämde jag, min pappa och min mentor att jag skulle ta sabbatsår för att fokusera på min mentala hälsa men också för att få mer tid och tänka på vilken linje jag vill gå på. Eftersom vi bestämde det här i slutet av augusti har jag inte så mycket tid kvar tills gymnasium börjar ha öppet hus måste jag redan börja lite smått bestämma mig. Jag skrev hit när jag kände mig osäker på den linjen jag valde (djurvård) och skrev att jag ville ha gått på en teater linje istället eftersom min dröm är att bli skådespelare men pga att de gymnasium nära mig inte hade en teaterlinje behövde jag välja djurvård istället. Eftersom jag nu ska välja om kan jag ju fortfarande inte välja teater. Jag har velat bli skådespelare sen jag var liten och jag vill verkligen inte ge upp. Många skådespelare har ju pluggat i London för att kunna bli skådespelare och jag tänkte om det finns typ gymnasium i London där man kan plugga till att bli just skådespelare än att bara plugga teater eftersom det är skillnad att stå på scen och på att stå framför kameran. Kan man gå på gymnasie i London för att bli skådespelare eller är det nåt som man gör efter gymnasiet som typ universitet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns en svensk gymnasieskola i London, men den erbjuder endast några få högskoleförberedande program och inte någon utbildning till skådespelare (i alla fall enligt de uppgifter jag har) - men kika gärna på skolans presentation; du får också gärna ställa frågor till de som jobbar på den skolan, se gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london
    Vad gäller läsa på gymnasiet utomlands, så är det mest upp till dina vårdnadshavare: de bestämmer var du bor fram tills du fyller 18 år. Om dina vårdnadshavare "går med på" att du ska läsa på gymnasiet utomlands, så får de hitta en skola där du ska läsa, ordna med boende för dig och allt annat kring dina studier - vilket är ganska "besvärligt" och också dyrt. Det åligger inte några skyldigheter för dina vårdnadshavare att ordna allt detta - det gör de om de vill och har råd.
    Vad gäller att bli en skådespelare så är det väldigt mycket upp till hur stor talang man har + även tur spelar stor roll. Det finns framgångsrika skådespelare som inte har gått någon som helst skådespelarutbildning och så finns det personer som gick teaterhögskola men ej blivit verksamma skådespelare. Så, man kan tyvärr inte garantera en karriär inom skådespeleri, oavsett vilken utbildning man har gått.
    Av din fråga förstår jag att du är mer intresserad av att bli en film-skådespelare och inte i första hand bli verksam inom teater. Om det stämmer så får du gärna kika på utbildningar på de svenska "Film-gymnasier" - kika gärna på:
    Mediegymnasiet-Göteborg >>
    Tumba-gymnasium >>
    Stillerska-filmgymnasiet >>
    LBS-kreativa-gymnasiet-Sthlm-Södra >>
    Kulturama-gymnasium >>
    Film och musikgymnasiet >>
    Det är oftast lättare och billigare att flytta till skolorten inom Sverige än att flytta till utlandet för att gå på gymnasiet där. Men, som sagt, fram tills du fyller 18 år, är det upp till dina vårdnadshavare att bestämma var du bor och om de har råd att bekosta din utbildning, om det kommer finnas terminsavgifter (som oftast är fallet för utbildningar utomlands).
    Du nämner att tider för öppna hus börjar närma sig och det är alldeles rätt: hösten är högtid för öppna hus på gymnasieskolorna och för gymnasiemässorna. Att gå på många öppna hus och mässor är jättebra! Du lär få mycket värdefull information och kan sedan göra ett bättre underbyggd val vad gäller din framtida utbildning och yrkeskarriär.
    I Kalendern på gymnasieguiden.se samlar vi in öppna hus, prova-på dagar och information om gymnasiemässorna - kika gärna på event i vår kalender: se gymnasieguiden.se/events
    Du får också gärna kika på yrkespresentation Skådespelare på framtid.se/yrke/skadespelare
    Fundera också över följande: du kan kanske utöva ditt stora intresse för skådespeleri utanför skolan t.ex på en kommunal kulturskola eller inom någon förening (amatörs-teater, Kulturverkstad eller dylikt, beroende på vad som finns inom ditt närområde) och på gymnasiet läsa till exempel på Humanistiska programmets inriktning Kultur eller på Hantverksprogrammets inriktning Textildesign (bara för att ta ett par exempel...).
    Ännu en möjlig väg att gå skulle vara att från den terminen under vilken du fyller 18 år börja läsa på en folkhögskola - läsa in gymnasiekompetens där och göra det på en folkhögskola där skådespelarutbildningen också ges... Man får se om man hittar ngt sådant alternativ när det börjar närma sig.. Utbildningsutbud förändras och du är ännu för ung; du kommer inte kunna börja läsa in gymnasiekompetens på en folkhögskola innan den terminen under vilken du fyller 18 år. Om studieformen Folkhögskola var god se framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare