david
    hej jag har en fråga kan man gå teknink med dysgrafi?
    och kan man bli civilingenjör med dysgrafi?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, är lite osäker på vad du menar men jag tror att du tänker på att gå ett Teknikprogram med dyslexi - alltså läs- och skrivsvårigheter alternativt dyskalkyli som oftar resulterar i att man kan ha svårt i matten. På alla program krävs läs och skrivförmåga och det är oftast lite jobbigare med båda dessa inlärningsvårigheter men det finns ofta bra hjälpmedel som du kan be om.

    Dyskalkyli kan bli svårt på ett Teknikprogram som innehåller mycket matte - det är liksom kärnan i programmet så där får man tänka över hur mycket man kan jobba med just matten och om det är möjligt att jobba med matten så det funkar på programmet.

    Kanske kan du gå en provdag på Teknikprogrammet på en skola som du är intresserad av för att känna på matten? /Lena, Syv