Jana
    Hej,
    Jag har precis börjat kursen moderna språk steg 4 där jag läser mitt modersmål men mina språk lektioner krockar med mitt schema och undervisningen i skolan. Därför måste jag välja att antingen missa min lektion i skolan eller min språk lektion.
    Därför undrar jag om man kan göra någon slags prövning i början av kursen moderna språk 4 och få betyg nu i början av kursen då jag kan mitt modersmål flytande och då kommer jag att avsluta kursen tidigare och slippa missa min undervisning i skolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jana,

    prata om det med SYV-en på din skola. Ytterst blir det ett beslut som rektorn på din skola kommer att fatta. Några regler kring den situationen som du beskriver finns inte.
    Eleven har rätt att göra prövning, på gymnasiet - i en kurs som hen fick F i, eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas.