elev

    Jag har skrivit prövning i moderna språk 4 (för att framförallt få extra meritpoäng) och skulle vilja nu skriva en till prövning i moderna språk för att få ytterligare 0,5 poäng men det enda prövning som är tillgängligt är moderna språk 3. Jag undrar om jag fortfarande kan få meritpoäng och betyg för nivå 3 även om jag redan har betyg i överliggande kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, enligt min tolkning av reglerna så kan du få meritpoäng för moderna språk 3, även om du först fick betyget i mod.språk4 och först efter det får betyget i mod.språk 3. Information om meritpoäng finner du på gymnasieGuiden.se/meritpoäng och så vitt jag vet så står det ingenstans att man skulle behöva få betygen i en viss ordning, utan min uppfattning är att det inte spelar någon roll om du t.ex först får betyget i moderna språk 4 och sedan i moderna språk 3.
    Tänk dock på att maximalt antal meritpoäng är 2.5 och ingen kan få fler meritpoäng. Se om du kanske redan har max antal meritpoäng inom andra kurser. Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Du får också 1.0 meritpoäng för moderns språk 4. Ännu + 0.5 meritpoäng så kanske du redan har för högre mattekurser (här beror det på till vilken högskoleutbildning du söker). Exempel: om du söker till juristprogrammet får du + 0.5 för godkänt betyg i matematik 2. Och på så sätt kommer du redan upp till max antal meritpoäng.

    Jag menar att du kanske inte behöver skaffa dig betyget i moderna språk 3...?

    Studie- och yrkesvägledare