AddiPaddi123
    Hej! Jag undrar om det går att komplettera naturämnena som behövs till läkarlinjen genom bara prövningar och inte ex komvux eller basår? Jag gick ekonomilinjen i gymnasiet och har då inte gjort ex biologi 2, fysik2 , matte 5 osv. Kan jag då strunta i ett basår eller komvux och bara plugga själv och göra prövningar under året? Undrar också om jag måste göra nivå 1 av alla ämnen när det står att det bara är nivå 2 som krävs. Exempelvis är biologi 2 obligatoriskt på läkarlinjen, behöver jag då inte göra prövning på biologi 1 då? Utan bara göra biologi 2 direkt? Tack så mycket!:)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jo, du kan göra prövningar i Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 - och du behöver inte göra prövningar eller läsa underliggande kurser, t.ex biologi1 eller fysik 1a. Om du har examensbevis från gymnasiet med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 + godkända betyg i kurserna Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 blir du behörig till läkarprogrammet på de svenska universiteten. Det är helt OK att ha betyg från prövningar och inte i slutet av lästa kurser. Så, svar på din fråga är - Ja, det är helt OK.

    Studie- och yrkesvägledare
    • AddiPaddi123 : Hej tack för svar! Undrar också, behöver jag endast godkänt dvs betyget E på ämnena då de bara behöver vara godkända för att komma in på läkarprogrammet eller behöver jag höga betyg som A om ämnenas betyg räknas in i min merit? Jag har nu ca 22,3 i merit och 2500 poäng tror jag. Om jag gör de 4 prövningarna i bla biologi, kemi osv, behöver jag A i alla dem för att behålla min höga merit eller spelar betygen på dem ingen roll så länge jag får godkänt då jag redan har max poäng(2500p). Hur funkar det? Förrlåt för oklar och rörig fråga vet inte riktigt hur jag ska beskriva problemet!:) tack!!
    • Milla : Jag förstår din fråga. Svaret är att betygen i de kurser som krävs för särskild behörighet kommer räknas in i ditt meritvärde. Det är fyra st. 100poängskurser som du behöver ha betyg i och skulle du få E i alla dem så kommer ditt nya meritvärde bli cirka 1.6 lägre än det är nu, alltså 22,3 minus 1,6 (det blir cirka 20,7). Du kommer prövas endast i BII, kompletteringsgruppen (detta för att du blir behörig genom en komplettering). Om du vill bli behörig men behålla ditt meritvärde från gymnasiet, sök i så fall att komplettera på en folkhögskola eller på naturvetenskapligt basår på universitetet (på högskolenivå); detta för att betygen man får på universitetet påverkar inte ditt meritvärde från gymnasiet & på folkhögskolorna får du Omdöme och inte betygen och omdömet påverkar inte heller dina gymnasiala betyg. Annars så är det bra om du skaffar dig så bra kunskaper i de kurserna som krävs för särskild behörighet (det blir annars svårt att hänga med på läkarprogrammet)! :)
    • AddiPaddi123 : Okej tack så jätte mycket!! Undrar bara också om det istället för prövning skulle gå att göra komvux distans på kurserna via ex Hermods under 6 månader? Kan man göra sin egen takt exempelvis mycket snabbare än de brukar vara? Betygen jag får på komvux räknas dom som prövningar in i meritvärdet eller behöver jag bara bli godkänd som på ett basår? Tack så mycket!
    • Milla : komvux-betygen kommer räknas in på samma sätt som betyg från prövningar. Du behöver sikta på så höga betyg som möjligt. Att läsa i snabbare takt än heltid kan inte - inom komvux- garanteras. Komvux brukar sällan ge plats på kurserna för mer studier än endast på heltid. En 100poängskurs läser man på heltid i fem veckor (om man läser endast den kursen). Kursen fysik 1a är á 150 poäng och läses på heltid i 7,5 veckor. Om du behöver läsa fysik1a och 2, kemi1 och 2, biologi 1 och 2 och matematik 4, så är det kurserna á sammanlagt 750 gymnasiala poäng. Man läser 20 poäng per vecka - på heltid. Det är alltså studier på heltid i 37.5 veckor som du behöver genomföra vilket motsvarar nästan två hela terminer. Jag råder dig söka till komvux och till folkhögskolorna samtidigt och se var du kommer in. Innan du börjat läsa naturvetenskapliga ämnen så är det kanske svårt att uppskatta hur snabbt och lätt det skulle gå. Du har ju inte läst kemi eller fysik på gymnasiet och kanske inte biologi heller. Det är tuffa kurser med mycket innehåll och inom fysik och kemi ingår även "labbar". Många studerande upplever att det är mycket tufft att läsa t.ex fysik 2 på distans. Nu kan inte jag någon vetskap om din studiekapacitet, så det kan jag inte säga någonting om hur tufft eller lätt det blir för dig, men försök skaffa dig så bra kunskaper som möjligt och sikta på högsta betygen. Tänk också på följande: det är långt ifrån alla som kommer in på univesitetsstudier i medicin (läkarprogrammet) som också lyckas genomföra hela utbildningen och komma ut med läkarexamen. Trots höga meriter från gymnasiet kan det bli för tufft på läkarprogrammet där man läser stora mängder svår information i mycket snabb takt. Det gäller därför att ha så bra kunskapsgrund som möjligt inför de studierna!
    Läs alla kommentarer