Abdikarim

    Hej, jag undrar om hur man kan bli både it ingenjör och Programmerare som främst handlar om IT och Affärsman och Investerare som handlar om ekonomi.

    När jag väljer mitt gymnasium val, vad ska jag göra? Ska jag ta It eller Ekonomi?

    Vad ska jag göra när jag väljer universitet? om jag vill bli IT-Ingenjör,Programmerare,Affärsman och Investerare. Vad är det för utbildningar jag ska ha?

    - Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abdikarim,

    vilken intressant fråga du ställer! en kombination av flera yrken... hur utbildar man sig?

    Idag finns det några få "kombinationsutbildningar" - ex. Cilvilingenjör och lärare >> men just "Ekonom och programmerare" - känner vi inte att det idag finns. vi kan givetvis hoppas att det skapas i framtiden, men idag finns inte det ännu...

    Numera får man på alla gymnasieprogram läsa kurser Programmering 1 och Tillämpad programmering - inom programfördjupningar. Lär om det på www.framtid.se/bloggar

    Därför är mitt råd att du söker Ekonomiprogrammet, inriktning ekonomi >> och önskar läsa Programmering 1 & Tillämpad programmering och kanske ännu fler kurser i IT-daga/programmering (om din gymnasieskola kommer att erbjuda den möjligheten). Läs också data-kurser på egen hand /självstudier/, om du har lust och möjlighet till det.

    • : Kan jag inte ta kurser inom ekonomi, om jag väljer att bli IT-ingenjör
    • : Hur kommer det säg att bill gates har så många jobb? Tar man kurser inom äffarsman och investerare?
    • Liselotte : Man kan alltid bedriva självstudier (på egen hand). På gymnasiet KAN EVENTUELLT, om man har tur, möjlighet finnas att läsa kurser i ekonomi på teknikprogrammet; det kan dock på förhand inte garanteras. Chansen är större, om du väljer teknikprogrammet på en gymnasieskola som, för övrigt, även erbjuder ekonomiprogrammet (då finns kurser i ekonomi på skolan, men om de kommer att passa in i ditt schema - är omöjligt att veta på förhand). Ngt. program på gymnasiet som både är inriktat på data/programmering/IT och ekonomi - finns tyvärr inte.
    • : Efter att jag har valt IT i gymnasiet och försöker lära mig om data och programmering i cirka 3 år kan jag då gå i typ business school i Usa elr england
    • Anna : Vad skolorna i USA eller England ställer för krav - får man se på deras hemsidor eller ställa frågorna till dem. Allmänt brukar man bli behörig till högre utbildning i de flesta länder, om man blev det i Sverige. Svensk "gymnasiekompetens" /Examenesbevis/ accepteras i de flesta länder utan någora större problem.
    • : Kan jag fortsätta gå universitet efter att jag har tagit magister examen? Jag menar t.ex om jag kan börja i universitet utomlands efter att jag har tagit magister examen.
    • Julia : Olika länder kan ha diverse olika regler, så det är bäst att kolla med det landet där du vill läsa men så vitt vi vet, finns det generellt sett ngt förbud mot att skaffa dig ännu en utbildning i ett annat land.
    • : Men kan jag ta kurser inom ekonomi efter att jag har tagit Data-Programmering t.ex i sverige
    • Mikael : Ja, man får läsa hur mycket som helst, om man kommer in på utbildningar och om man hittar ett sätt att försörja sig under studier (studiemedel på eftergymnasial nivå får man i Sverige i Max sex år).
    Läs alla kommentarer