Sandra

    Hej! Jag gick Restaurang och Livsmedelsprogrammet i gymnasiet. Nu vill jag komma in på universitetet men har bara 15,42 i jämförelsetal och om jag ska komma in på bara betyg skulle jag behöva 21-22. Jag har tänkt läsa kurser som ger meritpoäng som engelska 7 och matte 2, men har aldrig läst något modernt språk så då kan jag väl inte läsa moderna språk steg 3 på en gång? Jag undrar också om man ens kan göra prövning för att höja betygen i köks/serveringsämnena, eller är det helt omöjligt för mig att höja mig så mycket? Jag vet att jag borde satsa på högskoleprovet men vill kolla alla alternativ med betygen först!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan,
    max antal meritpoäng (extrapoäng) är 2,5. Om du idag har jämförelsetal på 15.42 och får max meritpoäng blir det en höjning som inte är in närheten av det meritvärde som du uppger att du behöver ha.
    Jag råder dig boka tid med SYV på komvux för att diskutera din situation.
    Det är inte fel att läsa på komvux och du blir bättre förberedd inför högskoleprovet om du läser, men jag tror det blir svårt (kanske omöjligt) att uppnå det meritvärde du behöver ha.