Kat

    kan man höja betygen man fått i de estetiska ämnena efter gymnasiet för att höja sitt medelbetyg? Jag går just nu andra året på estetiska programmet och efter gymnasiet tänker jag ta ett naturvetenskapligt basår, och därefter söka till veterinären programmet alltingen i Sverige eller utomlands. Men för det behöver man höga betyg, och i Sverige behöver jag A i alla ämnen plus merit. Jag har ganska bra betyg men tyvvär inte A i alla ämnen, och tänker att jag kan göra prövningar i ämnena jag inte får A i efter gymnasiet, men nu är jag rädd att mina estetiska ämnen kommer att sänka mitt medelvärde och, dessutom har jag hört att det kanske inte änns går att höja upp dem efter gymnasiet med tanke på att det kan vara väldigt svårt att hitta ett sätt att göra det på. Jag vet att man kan göra högskoleprovet och jag tänker göra dem vid varje tillfälle tills jag får tillräckligt högt. Sedan undrar jag oxå om någon vet hur det gäller med betyg om man söker veterinärprogrammet utomlands, jag tänker att betygen också borde vara höga men krävs det ungefär A i alla ämnen då oxå eller är det (förhoppningsvis) läggere? Jag vill isåfall studera någonstans i Europa och i värsta fall USA. Hällst Tyskland eller Polen, men jag är öppen för hela Europa, och isåfall hur funkar CSN och lån (utomlands)? Får man det? Eller måste man ta lån på allt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag börjar med att svara på den frågan som du ställer sist - om ekonomisk studiestöd vid utlandsstudier. Svar på den frågan finns på CSN´s hemsida: se csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel
    Vad gäller höja betygen efter gymnasiet, så är det (precis som du skriver) ganska svårt: svårt att hitta var man kan göra prövningar ... Bra att du är beredd att göra högskoleprovet flera gånger. Men du måste under alla omständigheter bli behörig, alltså både ha examensbevis (från gymnasiet eller från komvux) + godkända betyg i gymnasiala kurser fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. Gör högskoleprovet så många ggr du kan + satsa på att bli BEHÖRIG. Sedan får du se om du behöver höja ditt meritvärde från gymnasiet. Du kanske får så högt resultat på högskoleprovet att du kommer in i HP-urvalet och då behöver du inte höja ditt meritvärde.
    Vad gäller läsa till Veterinär utomlands, så kan vi här på FRåGA SYV tyvärr inte hjälpa till med detaljerna. Det kan vara ganska olika vad som krävs för att komma in i olika länder och det kan också ändras över tid (det som gäller idag behöver inte gälla om 2-3 år...).
    Du kan också titta på andra yrken inom djursjukvård eller andra "djur-yrken": kika på många yrken på www.framtid.se - du kan t.ex börja med att titta på följande yrken (snabblänkarna nedan):

    Djurfysioterapeut

    Djurhälsopersonal

    Djurmassör

    Djursjukskötare

    Djurskötare inom lantbruk

    Djurvårdare / djurskötare

    Djurvårdare vid djurpark

    Forskningsdjurvårdare

    Fårklippare

    Hundbeteendevetare

    Husdjursvetare

    Hästodontolog

    Hästtandvårdare

    Hästyrken

    Veterinärassistent

    Viltpatolog

    Zoolog

    Studie- och yrkesvägledare