Jason
    Är nervös..jag var inte bra med betygen till jul..fick bara 150...vill veta om det är möjligt att höja om man jobbar hårt till sommmar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Ja, Jason, det är möjligt att höja betygen om man jobbar hårt.
    Om du fick 150 poäng, är du inte godkänd i alla grundskoleämnena. Det är viktigt att veta VILKET eller VILKA ämnen du fick F i.
    Svenska är det viktigaste ämnet. Utan minst E i Svenska blir du behörig enbart för IM, se här vad detta är för ngt.: http://www.gymnasieguiden.se/program/IM
    Sedan är det matte som också är viktigt att få minst E i.
    Engelska är det tredje ämnet som är obligatoriskt att ha E i - för att bli behörig till gymnasiet. Dock, just i Engelska kan man EVENTUELLT få dispans ifrån: i fall det kan bevisas att man inte hade möjlighet att läsa engelska under alla sina år i grundskolan /t.ex. om man kom till Sverige senare än undervisning i engelska har påbörjats för övriga elever/.
    Även med höga poäng, men om man inte är behörig, kan man bara läsa på IM.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet kan du se exakt vilka kurser från grundskolan som är behörighetsgivande till olika gymnasieprogram.
    Gör ditt bästa! Kämpa för betyg! Vi kommer att hålla tummarna för dig!
    Med många vänliga hälsningar
    Anna, Studie- och yrkesvägledare på Fragasyv.se
    • : svenska F och matte F hade hade jag denna terminen.. blir jag behörig om jag höjer dem till sommar ?