nais

    Hej! Jag tänker mycket på min framtid och vad jag ska göra och vilken utbildning är jag intresserad av. Av många skäll har jag lite svårt att komma in till universitet för det första för min gymnasiet betyg och för det andra hand att jag hade valt fel linje på gymnasiet. Jag hade läst vård- och omsorg linje bara för att jag var ny i Sverige och ville inte hamna i IM. På komvux hade jag läst matematik 3-5, biologi 1 och 2, kemi 1 och 2 samt fysik 1 och 2 och hade väldigt bra betyg C-A. Men mitt problem är nu vård ämnen från gymnasiet. Finns något möjlighet att kunna höja de ämnena? Det känns lite svårt då jag hade läst de gamla vård kurser som är medicin 1 och 2 samt akutsjukvård o.s.v. Snälla hjälp mig jag slösar mina dagar på att tänka på det. Jag ville läsa till byggingenjör då jag känner mig intresserad av den utbildning, samt känner mig själv i den här utbildning och inte som undersköterska där jag kände någon annan som gömmer sig bakom en väldigt fejkad mask :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svara med att påminna om att utbildningar till byggingenjör finns inte endast inom högskola-universitet utan även inom yrkeshögskola. Till yrkeshögskoleutbildningar söker man på "sammantagen bedömning" där betygen spelar viss, men inte avgörande, roll.
    Du får gärna kika på några yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/nbi-handelsakademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande
    utbildning/nackademin/byggprojektor-BiM
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-produktion
    utbildning/kyh/byggnadsingenjör-klimat-och-konstruktion
    Sedan vill jag också påminna om att man även med lägre meritvärde kan komma in på högskole-universitetsutbildning om man får högt resultat på Högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet kommer man prövas i HP-urvalet. Så, om du vill komma just på högskola eller universitet, gör gärna högskoleprovet.
    Vag gäller höja ditt meritvärde på dina gymnasiala betyg, så råder jag att i första hand undersöka frågan om du redan nu har max antal meritpoäng. Har du godkänt betyg i engelska 7? Har du godkänt betyg i moderna språk 3 och/eller 4? Om vilka kurser som ger meritpoäng var god läs på gymnasieGuiden.se/merit För godkänt betyg i matematik 5 lär du få + 1.0 meritpoäng men om du söker till en utbildning som kräver lägre matte än matematik 4, då får du + 1.5 meritpoäng för matematik. Max meritpoäng man kan få är 2.5. Du kan t.ex läsa engelska 7 på komvux för att få 1.0 meritpoäng. Dessutom är det alltid bra att kunna mer engelska.
    Vad gäller frågan om det går att höja betyg i kurserna som inte längre finns, som t.ex medicin 1 och 2 samt akutsjukvård, så ställde vi nu den frågan till experter på skolverket. Återkommer när vi får svar från skolverket.

    Studie- och yrkesvägledare
    • nais : Tack så jätte mycket för din svar:) Jag har en fråga till moderna språk 3 och 4 hur många extra poäng ger det?
    • Milla :

      Skolverket svarade så här: "Det är inte möjligt för en person att genomgå en prövning och därigenom höja sitt betyg i en kurs som inte längre anordnas". Så min tolkning av det svaret är att du inte kan höja betygen i vårdkurserna som är "gamla" och inte erbjuds längre.
      Vad gäller moderna språk 3 och 4, så ger godkända betyg i de två kurserna, sammanlagt + 1.5 meritpoäng. Men höjning av meritvärdet kan bli mer än 1.5 eller mindre än 1.5 (detta eftersom att betygen även räknas in i snittbetyget). Du vinner på att få så höga betyg i moderna språk 3 och 4 (ju högre betyg desto större höjning av ditt meritvärde). Var god se gymnasieGuiden.se/merit