Liv
    Jag har funderat på att hoppa av kursen kemi 2 eftersom jag varken har orken eller motivationen till att gå kvar. Jag har kollat upp mina dröm utbildningar och ingen av dom kräver att man ska ha läst kursen. Jag tycker då att det är helt onödigt att gå kvar kursen eftersom den varken intresserar mig eller hjälper mig i framtiden. Jag går natur inriktningen eftersom jag har intresse för att läsa fysiken och matten som ingår. Dock undrar jag om det är försent att hoppa av kursen eller byta ut den eftersom det redan gått en termin.Är det möjligt att byta ut kursen ?????

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Liv,
    för att uppnå kraven för examensbevis från NA behöver du ha betyg i samtliga kurser inom en av inriktningar på NA. I inrikt.Naturvetenskap ingår kemi2 som obligatorisk kurs. Den kursen kan ingå i examensbevis med F-betyget.
    I inriktningen "sam" på NA ingår kurserna Geografi1 och Samhällskunskap2 (se Programplan för NA). Det är kanske möjligt att du får betyg i kemi2 även om du hoppar av kursen mitt i - fråga läraren om hen redan har underlag för att sätta betyg. Får du F i kemi2, så kan du fortfarande uppfylla kraven för examensbevis men om du inte får ngt betyg i kemi2, då måste du få betygen i både geografi 1 och i samhällskunskap 2 och kan då ta ut examen från inriktningen "sam"/NA. Prata med SYV på din skola.