Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pattaraporn!
    kursen Engelska 6 bygger på innehållet i kursen Engelska 5. Vet du att du har tillräckliga förkunskaper för att hoppa in direkt i eng6-kursen? hur vet du det? Har du gjort nivåbedömning på komvux, till exempel?
    Jag vet inte på vilka grunder du har din grundläggande behörighet. Har du utländsk gymnasieexamen? Om du fick bedömning av din utländsk gymnasieexamen från UHR, universitets- och högskolerådet, borde det framgå av svaret du fick vilka kurser du behöver komplettera med.
    När eleverna läser på gymnasiet i Sverige, så måste de ha godkända betyg i både engelska 5 och 6 för att uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier. För sökande med utländsk gymnasieexamen kan det vara så att eng5 inte krävs, utan det är OK att endast ha godkänt betyg i eng6 som är högre/överliggande kurs.
    Prata med SYV på komvux, visa dina tidigare betyg och bedömning från UHR (om du har utländsk gymnasieutbildning) - så får ni tillsammans utreda om du behöver ha godkända betyg i både eng5 och 6, och om ni kommer fram till att du klarar få grundläggande behörighet med endast eng6, be att få göra nivåbedömningstest. Om det skulle vara så att du inte har tillräckliga förkunskaper för att klara - med godkänt betyg - kursen Engelska 6, då får inte komvux ta in dig på den kursen (komvux måste försäkra sig att sökande har tillräckliga förkunskaper för att klara kurser på vilka de får platserna).
    Jag tycker du kan "gott" söka läsa engelska 5 och läsa eng 6 sedan. Om det blir för lätt för dig att läsa engelska 5, då får du utan större ansträngningar A-betyget, högsta betyg. På heltid kan man läsa engelska 5 på fem veckor. Läser man på distans eller "flex" och uppvisar mycket goda kunskaper från början av kursen, borde det vara möjligt att få betyget snabbare än fem veckor eller "gå över" till eng6. Det är lite olika hur det funkar i olika kommuner och hos olika utbildningsanordnare.