JJ12

    Jag brukade gå i franska3 i ettan och klarade kursen, nu i tvåan har jag bytt till modersmål och tydligen måste jag gå kurs 3 igen då jag nyss börjat och då får jag ingen merit för det. idag på uppropet blev jag uppskriven som modersmål 4, är det rätt? vad kommer hända nu?

    • Milla : Vilket program går du på gymnasiet? det är viktigt att veta för att kunna ge dig svar på din fråga.
    • JJ12 : ekonomi

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver tyvärr inte vilket program du går på gymnasiet och det är mycket viktigt att veta det för att kunna ge dig svar.
    Annars, så finns det följande kurser i ämnet Modersmål på gymnasiet: Modersmål 1, Modersmål 2 och Aktiv tvåspråkighet. Du nämner kurser i din fråga som, över huvudet taget, inte finns.
    Vad gäller meritpoäng så är de inte obligatoriska. Om man inte har några meritpoäng blir snittbetyget = meritvärdet. Man kan komma på många universitetsutbildningar även utan meritpoäng.
    Annars, så finns det eftergymnasiala utbildningar även i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola.
    ***
    Bra att du svarade ang.vilket program du går - Ekonomiprogrammet. I det programmet är endast en kurs i ämnet Moderna språk obligatorisk. Det kan du se i Programplanen för ekonomiprogrammet>> Om du har betyg i en kurs i ämnet moderna språk, t.ex moderna språk 3, så har du avklarat allt som är obligatoriskt i ämnet moderna språk på ditt program. Som valbara kurser får både moderna språk och modersmål läsas men det beror på vad din skola kan erbjuda i kombination med vad du själv vill. Prata med SYV på din skola, uttryck dina önskemål och jag hoppas att din skola kan ordna så att du läser de kurser som du vill läsa.

    Studie- och yrkesvägledare
    • JJ12 : jag går i ekonomi linjen med inledning ekonomi. eller menar du nått annat? annars för att klargöra frågan menar jag att jag har tagit franska 3 under mitt första år på gymnasiet. nu har jag börjar i modersmål som moderna språk (somaliska) i tvåan. min syv i skolan berätta att om jag började i modersmål så behöver jag ta modersmål 3 (MOD3) vilket jag inte får betyg för då jag jag redan tagit en moderna språk kurs i ettan. nu har jag börjat i somaliska och istället för att bli uppskriven i somaliska3 med 07 skrev man upp mig i somaliska4 som jag inte har grund för.
    • Milla :

      Läraren i somaliska bör göra bedömning angående vilken kurs du passar i (utifrån dina kunskaper). Du kan i ditt examensbevis från gymnasiet ha flera kurser Moderna språk 3, t.ex kan du ha Franska 3 och Somaliska 3 och även ännu fler Moderna språk 3-kurser som t.ex Spanska 3 och Tyska 3 - det är inte förbjudet. En lösning är kanske att du läser Somaliska 3 i år och Somaliska 4 nästa läsår, då kommer du ha kurserna Spanska 3, Somaliska 3 och Somaliska 4 in i ditt examensbevis och då kan du även uppnå maximalt antal meritpoäng (extrapoäng) inom moderna språk; det är inte alls obligatoriskt att ha meritpoäng. Det är extra-poängen. De kan hjälpa komma in på en populär universitetsutbildning men de är, som sagt, inte alls obligatoriska. Det är många elever som tar ut examensbevis från gymnasiet utan att ha uppnått några meritpoäng och många av de kommer in på eftergymnasiala utbildningar.