Ida

    Jag har sökt till förskolelärare på Stockholms universitet och undrar om man bara kommer kunna jobba på en förskola efteråt? Eller kommer man kunna jobba på 6års i grundskolan? Har även sökt Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, ingång bild och form. Undrar då om man jobbar i grundskolan efter det? Läste att man kunde bli bild lärare för åldern 6-12 så jag antar det?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    inom forskollärarprogram brukar möjlighet finnas att välja några kurser (inom programmet) som ger behörighet att i något eller några få ämnen undervisa upp till årskurs 6 på grundskolan; så var det i alla fall förut. Men jag tänker också på att lärare i årskurs 6 kan behöva sätta betyg, vilket är rätt nytt (tidigare fick ju inte eleverna i år6 några betyg). betygssättnings-kompetens är en särskild kompetens och det kan hända att behörighet att undervisa så långt in i åldrarna kan inte upprätthållas, om man i grunden är förskollärare.
    Det bästa är att du ställer din fråga till studievägledare på den institutionen där förskollärarprogrammet ges, som du söker till. Det är inte otänkbart att du kan få olika svar från olika lärosäten. I grunden är förskollärarprogrammet samma utbildning på alla de olika lärosäten, men olika valbara kompetenser kan erbjudas på olika lärarhögskolorna och stora förändringar kan ske (ibland) ganska fort. De som är bäst rustade att svara på frågor om lärarbehörigheter är studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    du fick redan svar från SYV Milla, som är ett korrekt svar. Men jag vill komplettera hennes svar. Jag antar att du redan har läst all information som finns på utbildningens egen webbplats: su.se/sok-kurser-och-program/förskollärare men jag vill också påminna om att programmet är på 3.5 år (7 terminer) och det är ganska lång tid. Under den tiden kan nya regler och bestämmelser träda i kraft. Det kan också många ggr finnas möjlighet att komplettera sin utbildning efteråt och få utökad behörighet.
     Att vända sig till studievägledare på lärarhögskolorna (med frågor om lärarutbildningar och behörighet att undervisa i olika ämnen) är en mycket bra idé! Lärarutbildningar och behörigheter är en mycket komplicerad fråga, många förändringar sker och ibland med ganska kort varsel och de som först får reda på alla nyheter på det område är de som direkt jobbar med lärarutbildningar. Därför stöder jag helt och hållet Millas råd till dig om att du vänder dig till studievägledare på den institutionen där programmet ges! Lycka till!