Erik
    Hej
    Jag läser byggnadsingenjör i Gävle högskolan nu och mitt mål är att få Kinna jobba med det i USA hur stor är chansen att jag får jobbet som byggnadsingenjör i USA efter min utbildning i Sverige?
    • Peter : En bra idé kan vara att kontakta USA´s ambassad i Sverige för att få reda på hur du kan få arbetstillstånd.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!
    Du måste få arbetstillstånd i USA för att få söka jobb där.
    Arbetsgivare i USA kan kanske hjälpa till med det om de blir väldigt intresserade av att anställa just dig.
    Jag råder dig kontakta många olika arbetsgivare i USA och berätta om vem du är och varför du vill jobba för dem. Samtidigt råder jag dig söka jobb på svenska företag som har samarbete med företag i USA för att kunna komma in på den amerikanska arbetsmarknaden "den vägen": till en början åka på tjänsteresor och/eller bli uthyrd från ett svenskt företag.
    Tredje alternativet är att du undersöker möjlighet att starta eget i USA - om du vill satsa på att bli egen företagare så klart. Du kan också börja med att starta eget i Sverige och söka affärskontakter med företag i USA för att sedan få anställning i USA eller för att flytta ditt företag till USA.
    Hur stor är chansen att du får jobb i USA är ganska svårt att säga - det beror på hur pass motiverad du är samt på hur arbetsmarknaden ser ut plus så krävs det en smula tur också ( att du träffar på rätt person vid rätt tidpunkt ).
    Om du har möjlighet att välja tema för ditt examensarbete som på ngt sätt "har med USA att göra" är det en fördel: du tar då kontakt med företag i USA för att kunna genomföra ditt examensarbete och skaffar dig kontakter på den amerikanska arbetsmarknaden.
    Sök även "ett vanligt jobb" i Sverige samtidigt som du söker jobb i USA för att det alltid är lättare att få jobb om man redan har ett annat jobb, dvs det är mycket lättare att byta jobb än att skaffa jobb när man är arbetslös.
    Om du hinner och orkar, kör alla de varianterna samtidigt för att öka dina chanser till att lyckas få jobb i USA.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare