Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Bibliotekarie är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken vilket betyder att det är inte förbjudet att anställa med i princip vilken utbildning som helst. Dock det vi ser i praktiken är att arbetsgivare väljer som oftast att anställa de som har kandidat eller magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Läs gärna om yrket bibliotekarie på Framtid.se
    ***
    Med utbildning i arkivvetenskap brukar man oftast (i första hand) söka jobb som Arkivarie eller som Registrator.

    Studie- och yrkesvägledare