Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Dietist är ett hälso- och sjukvårdsyrke som i Sverige är ett av de så kallade Legitimationsyrken. Legitimation från socialstyrelsen krävs för att få kalla sig för dietist och/eller jobba som dietist, i Sverige. I grunden för legitimation ligger dietistexamen. Hur andra länder handerar "den frågan" kan vara olika. Man får fråga de som känner till reglerna i respektive land. Reglerna i olika länder kan också ändras över tid: det som gäller idag kanske inte gäller om några få år... t.ex blev ett nytt yrke; Kurator inom hälso- och sjukvården i Sverige ett nytt legitimationsyrke där det numera krävs legitimation (men så var inte fallet innan 1 juli 2019 - då kunde arbetsgivare anställa med vilken utbildning "som helst", enligt egen bedömning).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Miretti : Tack! Ja det skiljer sig säkert åt från land till land vilket för det svårt
    • Milla :

      De som kommer till Sverige med examen från en utbildning som "liknar" eller "motsvarar" dietistexamen, ansöker om legitimation hos socialstyrelsen och får svar om de behöver göra kompletteringar i form av kurser och/eller praktik. Sedan gäller det att kunna hitta var man kan göra kompletteringar vilket på förhand inte kan garanteras att det skulle gå. Sedan, när man fått ut dietistlegitimationen blir man "anställningsbar" (alltså arbetsgivare får anställa) men det är inte detsamma som man blir anställd. Så, man kan göra kompletteringar "i onödan", tyvärr... alltså få ut sin legitimation men sedan inte kunna bli anställd. Man kan i så fall i och för sig starta eget men då gäller det att attrahera tillräckligt antal betalande kunder för att verksamheten ska gå runt, ekonomiskt sett.