Sergi
    Hej jag har kollat up många olika jobb och etc..

    Men fortfarande tycker jag att jag skulle vilja blir Musiklärare
    Så jag tänkte så har :

    Efter Grundskola jag går till gymnasiet > Estetiska Programmet > Inriktning Musik
    Men efter det är jag då redo för att för exempel jobba som musik lärare i ett grundskola ?

    Om inte vårt ska jag gå ?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    enIigt din åIder, är du sedan 20 år pensionär.. :)

    men jag gissar på att det är feI och du är kanske 15 år, och inte 85 år. :)

    UtbiIdning tiII Iärare i Sverige finns på universitetsnivå (på IärarhögskoIor). du ska söka eftergymnasiaI utbiIdning om 3 och ett haIft år (som tidigast). Mycket kan förändras på den tiden. I brist på behöriga Iärare, anstäIIer man idag "på prov" - obehöriga Iärare, t.ex I MaImö anstäIIer man http://www.framtid.se/yrke/juniorlarare

    Men utan att ha Iäst på IärarhögskoIan och fått Iärarexamen, bIir man inte Behörig Iärare. ViII du bIi behörig Iärare, måste du Iäsa på högskoIa/universitet efter gymnasiet.

    HäIsningar

    MikaeI

    • : Då efter gymnasiet jag måste gå på vilken högskola för exempel ? också mitt fråga är om man kan jobba som obehörig lärare medans jag är i högskolan för exempel
    • Anna : Det är upp tiII rektor på skoIan att besIuta om hen viII anstäIIa en obehörig Iärare. En obehörig Iärare kan endast få jobb om ingen behörig Iärare finns att hitta. För närvarande utbiIdas MusikIärare på föIjande Iärosäten: Göteborgs universitet, Karlstads universitet, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Linnéuniversitetet, Luleå tekniska universitet, Lunds universitetet, Umeå universitet, Örebro universitet.
    • : Ja det endast jag inte förstår är antagnings prov ? Eller hur kan jag komma in i utbildning där så jag kan blir behörig det är svårt...
    • Anna : ViIken av de högskoIor/universite i första hand studera på: Göteborgs universitet, Karlstads universitet, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Linnéuniversitetet, Luleå tekniska universitet, Lunds universitetet, Umeå universitet, Örebro universitet?
    • : I stockholm vill jag men jag förstår inte vilka krav behöver för att komma in i utbildningen
    • : Jag vill veta en högskola där jag kan utbilda mig som musiklärare efter gymnasiet så senare kan jag få jobb som musik lärare
    • Anna : Jag har skrivit ett nytt svar tiII dig. Mitt råd tiII dig är att du ägnar dig åt musik så mycket du kan, Iär dig speIa så många oIika instrument du kan så bra du kan - då har du bättre chans att kIara antagningsproven. Men kontakta också KungIiga MusikhögskoIan på [email protected]
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sergi,

    om hur antagningsprovet är utformat på KungIiga MusikhögskoIan, Iäs på skoIans egen hemsida>>

    och frågor om utbiIdning på den skoIan, inkIusive antagningskraven, är det mycket bättre att stäIIa tiII skoIans egen personaI, här är kontaktuppgifter tiII dem:

    eIIer tiII

    eIIer ring tiII teI. nr. 08-16 18 00

    Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte svara på frågan om exakt viIIka krav som KungIiga MusikhögskoIa stäIIer på sökande tiII deras IärarutbiIdning. Förändringar kan också ske innan det bIir dags för dig att söka.

    Mitt råd tiII dig är att du ägnar dig åt musik så mycket du kan, Iär dig speIa så många oIika instrument du kan så bra du kan - då har du bättre chans att kIara antagningsproven. Men kontakta också KungIiga MusikhögskoIan (kontaktinfo fick du ovan).

    Bästa häIsningar & Iycka tiII!

    ANNA