Aileen

    Hej! Jag har tänkt läsa SYV utbildningen på SU på distans och när jag har läst klart vill jag gärna jobba deltid (mellan 50%-70%)och bo i ett annat land. Är det möjligt? Och är det lätt att få ett deltidsjobb som SYV på distans? Eller är det ens lätt att få ett deltidsjobb som SYV överhuvudtaget

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna kika på Platsannonser/jobbannonser (annonser om Lediga jobb) både i Arbetsförmedlingens platsbank och även på andra sajter där annonser om lediga jobb finns; Det är inte ovanligt att deltidsjobb för SYV-ar annonseras ut. Jag har sett annonser på att en skola söker anställa en SYV på 10% av heltid, alltså 4 timmar per vecka och då ringde jag och pratade med rektor på skolan för att jag var nyfiken hur de har tänkt lägga upp det; Jag fick då svar att tanken var att rektorn skulle säga till SYV-en att hen får nästa vecka komma till skolan t.ex kl.10-12 på den tisdag och sedan kl.15-17 på en torsdag eller en timme per dag fyra timmar ännu nästa vecka. Någon vecka skulle SYV-en delta i föräldramöten på kvällstid och någon vecka kanske vara ledig för att sedan ännu nästa vecka jobba en hel dag, 8 timmar, på skolan. Ett sådant upplägg passar inte många arbetssökande. 10% av heltid ger väldig liten lön och så är man ändå "upptagen" och inte kan ta ett annat jobb för man vet inte när man blir inkallad till skolan ju... men om en pensionerad SYV som bor nära skolan vill "krydda upp tillvaron" med lite jobb då och då, så kanske det i så fall passar honom/henne.
    Ang.deltidsjobb så kan det tyvärr bli så att man gör ändå "hela jobbet" men får betalt för färre timmar, alltså får lägre inkomst. Det händer att nyblivna föräldrar som har anställning som SYV vill gå ner i arbetstid t.ex till 75% och det går arbetsgivare ofta med på men ingen anställs ju på de "resterande" 25%, så SYV-en gör ju ändå hela jobbet men får mindre betalt (fördelen är att hen kan försöka avsäga sig några arbetsuppgifter och behöver inte finnas på skolan lika många timmar/vecka som förut...).
    Som det är nu så är det mest vanligt att en SYV jobbar på plats, på skolan, eller i ett projekt som t.ex "tar hand" om "hemmasittande ungdomar" och att hen jobbar på heltid, 100% (detta för att SYV-en tänker på sin inkomst och vill också tjäna in pensionspoängen, så att hen får sedan också en hyfsad pension). Som sagt, att förhandla till sig att gå ner i arbetstid brukar inte vara svårt men det innebär inte alltid att man får göra mindre, utan man får jobba mer intensivt under kortare tid.

    Studie- och yrkesvägledare