Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    I Sverige behöver man legitimation från socialstyrelsen för att få lov att kalla sig för en legitimerad psykolog och ha rätt att bli anställd som psykolog. Nordiska länder brukar erkänna varandras utbildningar mer eller mindre "rakt av". Inom EU finns det ofta möjlighet att komplettera för att få lov att jobba inom reglerade yrken. Hur det ser ut utanför EU kan vara väldigt olika - från ett land till ett annat.
    Det finns säkert länder där man kan jobba som "psykolog" med endast gymnasiekompetens eller att psykolog inte finns som ett separat yrke utan ingår inom ett annat yrke som t.ex läkare eller samtalsterapeut... kan, som sagt, vara väldigt olika i olika länder.
    Allmänt gäller det att oftast rekommenderas det att skaffa högre utbildning (på eftergymnasial nivå) i samma land där man senare vill jobba; detta bland annat på grund av språket (det är ju olika språkkrav i olika länder...) och går man sin högre utbildning t.ex på svenska så kanske man har lite svårt att "översätta" alla termer "i huvudet" till ett annat språk...? Reglerna i olika länder kan också göra det svårt och ibland näst till omöjligt att snabbt omskola sig - så man kan i ett nytt land ibland behöva gå hela utbildningen "på nytt" för att få lov att utöva "sitt yrke".

    Studie- och yrkesvägledare