Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är inte förbjudet att läsa på eftergymnasial nivå, t.ex gå en yrkeshögskoleutbildning, och samtidigt läsa på komvux. Tänk dock på om din tid, ork och energi/engagemang skulle räcka. Om YH-utbildning du går är på dagtid (lektionerna ligger på "kontorstider") sök läsa kurserna på komvux på kvällstid, på flex- eller på distans (är mitt råd). Och om din YH-utbildning är på heltid, påbörja inte komvux-kurserna som motsvarar heltid... du kommer i så fall behöva lägga ner cirka 80 timmar i veckan på dina studier! "Börja försiktigt", är mitt råd: om din YH-utbildning är på heltid, läs på komvux i låg takt (t.ex läs en 100poängskurs på 20 veckor, vilket motsvarar 25% av heltid). Du kommer i så fall läsa på sammanlagt 125% av studietakt (studieinsats på cirka 50 timmar per vecka).
    Det är inte ovanligt att folk läser på 150% av studietakt, men det är ovanligt om man läser ännu mer intensivt/snabbt. Om dina studier på 125% går bra under en termin, kan du inför nästa termin satsa på studier på 150% i så fall.

    Studie- och yrkesvägledare