Gabriela

    Hej! Jag vill gå ekonomiprogrammet med inriktning juridik. Jag skulle gärna välja även lägga till matematik 4. Jag har försökt hitta gymnasium som har den kursen som programfördjupning eller som individuellt val men jag har inte hittat. Därför är min fråga: Är det mjöligt att lägga till matematik 4 när man pluggar på ekonomiprogrammet och om det går, på vilka gymnasium går det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Gabriela!

    Ek/juridik är matematik 1b och 2b obligatoriska kurser. Ofta, men inte alltid, kan man läsa matematik 3b och även 4, men det kommer bero på om lärarkapacitet räcker och vad de andra elever önskar att läsa som valbara kurser, hur schemat ser ut mm.
    Alltså, inga kurser som inte är obligatoriska (i detta faller alla högre mattekurser än matte 2) kan man inte på förhand garantera att kunna läsa på EK/juridik. gymn.skolorna kan ha "för avsikt" att erbjuda matte 3b och 4, men det kan sedan ändå inte bli av.
    Matte 4 kommer i så fall kunna läsas under årskurs 3, alltså några år "framåt i tiden" och hur situationen med lärarkapacitet kommer se ut om 2-3 år på en viss gymnasieskola, kan ingen veta, för att lärare kan bli föräldralediga, gå i förtidspension, flytta till andra städer mm. Det är lärarbrist och endast obligatoriska kurser kommer garanterat att erbjudas. Alla de valbara kurser kommer erbjudas "i mån av möjlighet".
    Chansen är, enligt min erfarenhet, större att läsa mer matte om det på samma skola erbjuds TE/inriktning Teknikvetenskap och/eller NA/inriktning Naturvetenskap (detta pga matte 4 är obligatorisk kurs på de utbildningar och den kursen kommer i så fall erbjudas på skolan, så kanske ekonomieleverna kan läsa ihop med teknik- eller natureleverna vad gäller matte4).

    Studie- och yrkesvägledare