Alfred
    Jag har läst matematik 1c och 2c under grundskolan och ville då tenta av dem på gymnasiet vilket jag då gjorde. Det gick bra och jag fick A på båda proven i dessa kurserna och blev då tillfrågad om jag vill läsa matte 3c, 4,5 och specialisering under mattelektionerna för att jag redan har tentat av de tidigare kurserna. Men jag undrar då hur kurspoängen blir. Får jag 100 kurspoäng för alla kurser jag läser (dvs 600 poäng för de sex kurserna) eller kan jag max få 400 poäng för att jag bara egentligen går på matte 1,2,3 och 4 lektionerna trots att jag har arbetat med vissa tidigare. Max kurspoängen är ju 2500 men kommer jag då få ut 600 då från matte även om jag inte lägger till matte 5 och specialisering som individuellt val och kommer det på något sätt kunna påverka mitt slutbetyg på gymnasiet? Jag undrar också om det finns senare matte man kan läsa på gymnasie dvs efter matte speciallisering om man kommer förbi det steget. Är väldigt intreserad av matematik och jag vill gärna utvecklas så mycket som möjligt inom ämnet under åren på gymnasiet och även efter.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alfred!
    Kursen Matematik specialisering kan man läsa flera gånger med olika innehåll, info om det och om alla andra gymnasiala kurser inom ämnet matematik finns på skolverkets webbplats. På gymnasieskolor som erbjuder "spetsutbildningar" är möjligt att under senare del av gymnasiet påbörja läsa högskolekurser inom sitt "spetsämne".
    Vilka kurser som kommer ingå som "vanliga" eller som "utökade" i ditt examensbevis - måste du ta med SYV på din skola. Det beror också på vilket program du läser på gymnasiet - i vissa program kan man rymma fler mattekurser som "vanliga kurser", ej utökat program. Om du uppger vilket program och inriktning du läser på gymnasiet, kan vi förhoppningsvis ge ett bättre svar.

    • Alfred : Läser teknikprogrammet första året men har tänkt välja teknikvetenskap under andra året.
    • Mikael : På Teknikvetenskap är t o m matte 4 obligatoriska kurser, då blir bara matte 5 och specialisering tillvalsgrupperna för dig . Om din skola kan erbjuda dig matte spec., kan du läsa den kursen flera ggr med olika innehåll. Hur examensbevis kommer se ut är en fråga för din skola.