papo

    Hej! Jag har redan läst teknikprogrammet på gymnasiet med inriktningen teknikvetenskap, men mina merit poäng räcker inte till min dröm utbildning i den högskolan jag vill läsa i, kan man gå basår på samma högskola och komplettera de kurser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilka betyg man får i kurser inom universitetsbasåret påverkar inte meritvärde från gymnasiet. Om du vill höja ditt meritvärde från gymnasiet måste du få högre betyg i kurserna på komvux eller via prövningar. Du kan också se om du redan nu har max antal meritpoäng (extrapoäng som max kan uppgå till 2.5). om du inte redan har 2.5 meritpoäng kanske kan du ha tur och få plats på komvux för att läsa t.ex engelska 7 som ger + 1.0 meritpoäng.
    Universitetsbasåren kan annars ibland erbjuda platsgaranti på vissa av lärosätets egna utbildningar. Det är väldigt olika hur det ser ut på olika lärosäten (högskolor och universitet). Även antagning till basåren har olika regler på olika lärosäten: vissa kräver matte 3 och andra endast matte 2 och det också är olika om det är OK eller inte att redan ha läst "samma kurser" på gymnasiet som ingår i basåret. Skriver "samma kurser" i "..." för att det är inte riktigt samma kurser utan kurser med liknande innehåll.
    Vad gäller platsgaranti efter universitetsbasåren så får man kolla det med lärosätet; ofta erbjuds platsgaranti på "någon av utbildningarna" (ofta där det står tomma/lediga platser eller i alla fall finns få sökande till...). Att platsgaranti skulle erbjudas på en mycket populär utbildning med många sökande som har höga meriter har jag väldigt svårt att tro.
    Gör högskoleprovet, är mitt råd.
    Se om du kan höja ditt meritvärde - genom att läsa på komvux eller genom prövningar.
    Se om du hittar andra utbildningar som du också blir intresserad av - se t.ex vad yrkeshögskola kan erbjuda i sitt utbud. Se www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare