Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    boka tid med SYV på komvux för att göra planering mot examen. Sedan 1 juli 2021 finns det tre olika typer av examina på komvux: två stycken högskoleförberedande (inom Naturvetenskap-Teknik respektive inom Samhälle-Humaniora) samt yrkesexamen. Yrkesexamen kan innehålla alla kurser som krävs för behörighet till universitetet och den ger behörighet att jobba inom ett praktiskt yrke, samtidigt.
    Det är mycket fördelaktigt att läsa mot yrkesexamen, då kan du bli utbildad Undersköterska, Elektriker, Byggnadsarbetare, Trädgårdsarbetare eller yrkesförare (t.ex buss- eller lastbilsförare) och samtidigt få behörighet till universitetet.
    Om du väljer att läsa mot yrkesexamen, behöver du komma in på yrkespaket som kan heta "vård- och omsorgspaketet" eller "bussförare" (bara för att ta ett par exempel) + du kompletterar sedan med kurserna upp till 2400poäng där 100p. är komvuxarbete och om du vill att examensbevis ska ge dig högskolebehörighet måste du ha godkända betyg även i svenska 2 och 3 samt i engelska 6. Det smart att ta in även kurser som kommer krävas för särskild behörighet till just den eftergymnasial utbildning som du senare vill komma in på.

    Studie- och yrkesvägledare