Nadan

    Hej. Jag fick svaret från er redan att man kan faktiskt ansöka till läkarprogrammet om man har F i Biologi 1 men SYV i min skola säger att tyvärr det går inte. Jag har ett F i Fysik 2 och utan Fysik 2 kan jag inte ansöka till universitet. Jag kan inte göra prövning i båda av de eftersom det kommer vara för mycket att plugga på en gång. Kan ni nåt förslag? :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i särskild behörighet till läkarprogrammet ingår att ha godkända betyg i bland annat Biologi 2 och Fysik 2.
    Hur du skaffar de betygen - t.ex genom studier på gymnasiet eller på komvux eller omdöme/intyg från en folkhögskola, eller genom en prövning - spelar ingen roll (i alla fall inte för behörighet).
    Om du tycker att det blir för mycket att plugga på en gång - kan du sprida pluggandet över längre tid.
    Du skriver någonting om att din SYV sa att du måste ha godkänt betyg i biologi 1 också, och inte endast i biologi 2. Det kanske är så att komvux i din kommun vill inte ta in dig på kursen biologi2 om du inte först har kunskaper motsvarande biologi2, så är det ofta. Komvux gillar inte ge plats på kurserna när de bedömer att hen som ska läsa sankar förkunskaper som krävs (eller i alla fall inte kan uppvisa bevis på att hen har förkunskaperna).
    Som sagt, på vilket sätt du skaffar godkända betyg i Biologi2 och i Fysik2 och i andra kurser som krävs för behörighet, är upp till dig. Men du måste få dem, och komplettera senast sista dag för komplettering ( som i år blir 21 juni 2021). Det är annars ofarligt att söka ändå, men du kommer få svar OBEHÖRIG och kommer inte delta i konkurrensen om utbildningsplats. Om du ännu är osäker på om du hinner eller inte hinner komplettera senast 21 juni 2021, kan du göra ansökan - den gör du under anmälningsperioden 16 mars - 15 april 2021 på www.antagning.se
    Lycka till!