Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gymnasiala kurser fysik 2 och kemi 2 är kurserna á 100 poäng/"styck". Alltså varje av kurserna har "volym" på 100 gymnasiala poäng. På heltid (studieinsats 40 timmar per vecka) läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. En 100poänskurs läses alltså på heltid på fem veckor eller på halvtid på 10 veckor.
    Om du läser på heltid tar det, alltså 10 veckor, att läsa båda kurserna: antingen läser du en kurs på fem veckor och sedan nästa kurs på fem veckor eller så "blandar du" och läser båda kurserna samtidigt (varje kurs på halvtid men tillsammans blir det heltid) och det tar 10 veckor.
    Hur upplägget kan se ut på komvux i just din kommun (där du är folkbokförd) får du "ta" med komvux. Ofta kan man välja läsa på heltid eller på deltid. Att få läsa i snabbare takt än heltid är sällan möjligt på komvux. Men fråga om det på komvux i din kommun... Min erfarenhet säger att komvux i de flesta kommuner är ganska tveksam (oftast) inför att erbjuda möjlighet att läsa snabbare än på heltid (och detta av flera anledningen: studieplatserna ska räcka till fler sökande; vid snabbare studietakt behöver lärare göra individuella upplägg så det blir nästan som "individuell undervisning" vilket kräver mycket av lärarnas tid + att de studerande som skulle läsa på mer än heltid kan riskera att drabbas av överansträngning och samtidigt också få icke-godkända betyg --- så blir det förlust på alla punkter i så fall...).

    Studie- och yrkesvägledare