Alva

    Kan man t.e.x. få läsa engelska 7 på komvux för att senare plugga utomlands? Jag går yrkesförberedande på gymnasiet just nu och engelska 7 erbjuds inte på min skola så min enda väg att få läsa den kursen är på komvux. Finns det chans för mig att göra det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om komvux i din kommun har engelska 7 i sitt utbud, gör ansökan. Sedan bestämmer komvux, eller snarare budgeten (pengarna). Om det blir många som saknar grundskolekompetens, räcker pengarna kanske bara till dem. Gymnasiala studier kan inte garanteras. När du ansöker uppge Mål med studierna: uppnå behörighet till högre studier utomlands. Och vi hoppas du kommer in på kursen.