SYV-besökare
    Hej!
    finns det gymnasieskolorna i Sverige och i så fall vilka som ger möjlighet att läsa japanska som modernt språk (ej som modersmål)?
    Tacksam för svar!
    :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej-hej!

    Det finns gymnasieskolor i Sverige, som enligt våra uppgifter erbjuder japanska som modernt språk,

    t.ex
    - Mimers gymnasium i Täby
    - Cybergymnasiet -- NTI Handelsgymnasiet (NTH) -- Danderyds gymnasium samt Fredrika Bremergymnasiet -- Tumba gymnasium/Xenter -i Stockholm
    - Bryggeriets gymnasieskola och Cybergymnasiet i Malmö
    - Gymnasieskolan Spyken och Polhemskolan i Lund
    - de kommunala gymnasieskolorna i Linköping, bl.a anders-ljungstedts-gymnasium
    - Calmare Internationella Skola (CIS) i Kalmar
    - Katedralskolan i Växjö
    - nti-helix i Borlänge
    - Västerbergslagens utbildnings center i Ludvika.

    I Dalarna har många gymnasieskolor anslutit sig till GYSAM och erbjuder ett stort antal ovanliga språk (delvis på distans);
    Leksands gymnasium, en kommunal gymnasieskola i Leksand, erbjuder bl.a Japanska.

    I Göteborg finns möjlighet för gymnasieskolorna att ordna undervisning i många språk via Språkcentrum.

    Vi samlar information om ovanliga språk på gymnasiet  i listan på Fragasyv.se/info/Ovanligasprak
    Och med ovanliga språk menar vi moderna språk som inte är tyska, spanska eller franska.