Leonar_1

    Jag undrar om jag kan läsa kem 1 om jag har inte läst kemi i årskurs 9, för att nu kommer mitt kemi och idrott lektion att hamna på samma tid så jag undrar om jag vill läsa kemi 1 behöver jag ha betyg från 9 eller jag kan ändå läsa kemi 1 utan att ha betyg från kemi i årskurs 9? Jag kommer att läsa på komvux men nu läser jag i språkintro och läser 7-9 så kommer jag behöva kemi eller det gå bra utan det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux kan ta in dig på att läsa kemi1 på gymnasial nivå men det är fördelaktigt för dig att först ha läst kemi på grundskolenivå (det kan du kanske göra på komvux, alltså läsa grundskolekemi först och gymnasiekemi sedan). Utan förkunskaperna, är risken stor att du inte klarar av kurserna i ämnet kemi på gymnasial nivå. Jag tänker på det du skriver om att din idrottslektion och kemi kommer att krocka (på schemat) och jag vill påminna om att det finns inte undervisning i idrott på komvux och kursen Idrott och hälsa 1 (som är en obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram) för, över huvudet taget inte ingå i examensbevis från komvux. Så, kanske kan du skippa idrottslektioner på din nuvarande utbildning och läsa kemi i stället? Prata om det med SYV-en på din skola där du läser nu.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Leonar_1 : Men behöver jag att läsa kemi nu i språkintro för att sen kuna läsa kemi 1 på komvux?
    • Milla : Det är bra om du läser kemi för att det kan behövas. Å andra sidan, så kan det inte uteslutas att du ska få plats på kursen kemi1 även om du inte läst kemi innan men då kanske du inte uppnår godkänt betyg. Så här är det: på komvux anser man att en person har "grundskolekompetens" om hen har godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik från vårterminen i årskurs 9 (alltså de kunskaper i de ämnena som avgångseleverna från grundskolan har, om de fick godkända betyg). Och med "grundskolekompetens" är man behörig att läsa på gymnasial nivå (alla ämnen på nivå 1) men... å andra sidan så får inte komvux ge plats på kurser om komvux anser att hen som ska läsa saknar förutsättningar för att kunna uppnå godkänt betyg (här är det en Bedömning som görs...). Och även på komvux i samma kommun så kan en utbildningshandläggare tycka att hen som söker har ju "grundskolekompetens", så vi ger honom/henne plats på alla kurser hen söker på nivå 1 på gymnasiet; men en annan ska fråga: "Har du som söker förkunskaperna i just kemi? har du läst kemi innan? kanske i ditt hemland, innan du kom till Sverige?" Komvux kan också be att du gör nivåbedömningstest i kemi för att se om du har de förkunskaper som krävs. Så, därför svarar jag att: det kan inte uteslutas att du får plats på kursen kemi1 på komvux även om du aldrig läst kemi förut, men komvux kan också testa om du har förkunskaperna eller kräva att du läser kemi på grundskolenivå först. När en Bedömning görs, kan det i samma situation bli olika bedömningar ... För dig (för att ha bättre chans att få godkänt betyg i kemi1) är det fördelaktigt att läsa kemi på grundskolenivå och försöka få så goda kunskaper som möjligt. Om du får endast godkänt betyg, E eller högre betyg i grundskolekemi, spelar (formellt sett) ingen roll - du blir i vilket fall behörig läsa kemi1.
    • Leonar_1 : Okey tack så mycket