Aila
    Jag fick F i matte 2b men vill självklart få godkänt. Finns det möjlighet till att få godkänt på matte 2b medan jag fortfarande går på gymnasiet (jag går sista året). Jag vill gärna undvika att läsa om kursen efter gymnasiet. Jag vill även veta om jag kan få godkänt innan högskola ansökningar börjar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har rätt att, innan du går ut gymnasiet, göra Prövning i en kurs som du läste på gymnasiet och fick F i. Att läsa om (läsa en gång till) samma kurs kan din skola ge dig möjlighet att göra / men det är inte en rättighet, så du kan inte kräva att det blir så. Fråga på din gymnasieskola om du kan läsa matte 2b en gång till / svar på den frågan kan i mångt bero på hur schemat ser ut för hela skolan - du måste du också kunna delta i lektionerna i andra kurser, förutom matte 2b, så att du fortfarande ska ha en rimlig chans att uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet.
    Om du går ut gymnasiet med F i matte 2b, då finns det två olika situationer: om du går ut med examensbevis / du kan ha upp till 250poäng F i ditt examensbevis/, då har du Grundläggande behörighet till högskolestudier men du har inte behörighet till de utbildningar som - för särskild behörighet - kräver matte 2. Och du kommer inte hinna komplettera med godkänt betyg i matte 2 innan sista dag för komplettering som brukar ligga mitt i juni.
    Och en annan situation är om du inte uppnår kraven för examen och går ut med ett Studiebevis. Du kan - på komvux - komplettera upp till Examensbevis under nästkommande terminer, kanske börja med sommarkurser på komvux och så läser du så länge som behövs för att du ska kunna ta ut examensbevis från komvux. I examensbevis från komvux får ej kursen Idrott-och-hälsa 1 ingå. Du kan också ändra inriktning på din examen och läsa t.ex mot Yrkesexamen. I yrkesexamen kan du även inkludera alla kurser för behörighet till universitetet. Så, du kan både skaffa dig ett praktiskt yrke och samtidigt uppnå universitets-behörighet -- det är en stor fördel med Yrkesexamen!
    ***
    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    https://www.fragasyv.se/info/provning
    https://www.framtid.se/studier

    Studie- och yrkesvägledare