Isabella9831

    Jag saknar den del för att kunna söka in till de jag vill plugga. Jag kommer börja på komvux den 23okt. Har räknat ut jag måste plugga 30 veckor, sista 10 veckorna har jag bara 150poäng. Hade man kunnat läsa in dom 2 ämnena på dom andra veckorna, så jag alltså läser över 200poäng? För jag vill kunna söka in i April 2024, men om jag räknat rätt lär jag inte kunna göra det om jag bara får plugga 200 poäng/10 veckor.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    heltidsstudier på gymnasial nivå motsvarar 20 gymnasiepoäng per vecka. Om du läser 200poäng på 10 veckor, läser du på heltid. Komvux brukar ogärna ge plats på kurserna så att man ska läsa på mer än heltid - detta för att förutsättningarna är sämre för den studerande som både riskerar att överanstränga sig och samtidigt också få F (icke-godkänt) i en eller flera kurser.
    Vad gäller "ansökan i april", så om du kommer söka till en svensk högskole-universitetsutbildning som börjar HT24, så blir sista dag för komplettering av din ansökan i mitten av juni 2024. De exakta datumen för när anmälningsperioden ligger och när det är sista dag för komplettering kan du hålla koll på - på Antagning.se/viktiga datum

    Studie- och yrkesvägledare
    • Isabella9831 : Jahaaa!! Så då kan jag söka in trots jag då ej har rätt behörighet o då kunna komplettera fram till mitten av Juni??
    • Milla :

      Ja, så är det! Tänk på alla elever som går i årskurs 3 på gymnasiet och som söker till högskola-universitet till hösten samma år. De får ju sina examensbevis som tidigast i slutet av maj men ofta under första eller andra veckan i juni men anmälningsperiod ligger från mitten av mars till mitten av april. Om man inte kunde komplettera sin ansökan, då kunde ingen elev komma in på högskola direkt efter gymnasiet.