Waseemassaf11

    Hej Jag vill berätta min situation först: Jag har Engelska 6 kvar till min gymnasieexamen, jag läser den på komvux och slutar 6 september detta år. Jag är intresserad av Datavetenskapliga programmet, men det finns inga möjligheter att söka där för att antagning.se är redan stängd för dem. Ingen universitet öppnar till Vår 2023 heller för denna utbildning. Det jag gjorde är att jag hittade ett annat program som är Systemvetenskapliga programmet vid örebro universitet, då den öppnas på våren 2023. Så jag tänker såhär: bättre än att vänta ett helt år tills antagningen öppnas för datavetenskap, så ansöker jag istället till systemvetenskapen och läser en termin sen byter universitet till datavetenskap. Jag tänker så för att jag vet att kurserna som man har redan läst på universiteten behöver man inte läsa om. Själva problemet är: Systemvetenskapliga programmet man läser där endast EN KURS som tillhör bara systemvetenskap programmet.. om jag bara läser den kursen så får jag inte alls nytta av den terminen som jag läser vid örebro universitet... därför jag tänker att ADDERA en annan kurs med den här kursen i första terminen. Själva obligatoriska kursen är 30 HP, då man max kan läsa 45 HP per termin.. Kan jag i detta fall lägga till en annan valfri kurs? eller en kurs som man sedan ska läsa i år 2?

    Jag vill alltså läsa den Adderande kursen som samtidigt finns i datavetenskapliga programmet, för att inte läsa om den senare, och på så sätt förlorar jag inte tid i min utbildning, åtminstone jag klarar en kurs som jag måste läsa senare.

    • Waseemassaf11 : Hej ... Ja då jag förstår att jag kan läsa en heltids kurs som adderande. Du förstår att jag vill inte att tiden gå för ingenting. Tycker du att det är bra att man gör sså?
    • Milla : Att läsa på mer än heltid är "jobbigt"/påfrestande. Det kan hända att man i så fall missar få godkända betyg och/eller riskerar att bli överansträngd/"utbränd". Det är givetvis upp till dig att bestämma hur du vill göra. Vår allmänna rekommendation för de som inte tidigare läst på högskole-universitetsnivå är att inför första terminen "nöja sig" med endast heltidsstudier och se sedan hur mycket man hinner och orkar... . Högskolestudier är ganska mycket mer "avancerade" än gymnasiestudier; det är mycket information man ska ta till sig på kort tid. Det är väldigt mycket "eget ansvar" man ska ta, t.ex är det oftast ingen som kollar närvaro under terminen men i slutet av terminen ska man uppvisa omfattande kunskaper (i annat fall får man "U"=underkänt).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Antagning.se kan anta till 45 högskolepoäng per termin, vilket motsvarar en heltidsutbildning + en halvtidsutbildning eller 3 stycken halvtidsutbildningar (sammanlagt). Du får söka vilka kurser och utbildningar du vill men du kommer bli antagen (om du är behörig och dessutom vinner i konkurrensen om utbildningsplats) till antingen en utbildning som går på heltid + ännu en utbildning som går på halvtid, eller i "andra kombinationer" men ändå till max 45 högskolepoäng per termin. Se om den "adderande" (som du kallar den i din fråga) kursen går på halvtid och i så fall är det inte omöjligt att du kan läsa en kurs på heltid + ännu den "adderande" kursen som går på halvtid (det blir sammanlagt 45 högskolepoäng per termin).
    Sedan, om du kommer på ett annat/nytt program på universitetsnivån och samtidigt redan har ett antal godkända högskolepoäng så kan du i så fall ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning. Du får sedan svar från de utbildningsansvariga om vad som kan bli tillgodoräknat.  Huvudregeln är den att man ska inte behöva läsa om samma kurser i vilka man redan har godkända betyg.

    Studie- och yrkesvägledare