Jennifer
    Jag läste ett program på gymnasiet och har avslutade kurser där ifrån som jag har minst godkänt på. Nu går läser jag första året på ett nytt program på EN ANNAN ort. Dom läser de kurserna jag redan avslutat och har betyg i så jag behöver inte läsa dom kurserna. Men jag är inte nöjd med dom betygen så jag frågade om jag får läsa om kursen och få nya betyg i kurserna. Det fick jag enligt Studievägledaren och Rektorn. På min förra gymnasieskola fick man INTE läsa om kursen och få nya betyg eftersom jag är godkänd i kurserna.

    Hur är det egentligen? Har jag rätt till detta eller läser jag kurserna i onödan? Vill ju veta om jag verkligen kommer att få nya betyg.
    Hur kan det vara olika rättigheter beroende på vilken skola man går på?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Jennifer,
    det är inte olika rättigheter utan olika situationer: när en elev byter program och går om ett år - är det "undantagstillstånd" kan man säga. Om du skulle "skippa" de kurser som du redan har betyg i, läser du inte på heltid och med det inte har rätt till Studiehjälp från CSN.
    Att ge dig andra kurser att läsa på de tiderna när din klass läser kurser som du redan har läst, kan säkert inte skola ordna - i alla fall är det mycket svårt att ordna (det handlar om lärarkapacitet, om din behörighet mm.: t.ex. de kan inte erbjuda dig läsa Matte 3 om du inte är godkänd i Matte 2 ännu).
    Du har rätt att läsa på heltid. Därför blir det i praktiken så att elever får läsa om redan godkända kurser. Bästa betyg gäller, dvs om du skulle få F i någon kurs där du sedan innan har E, bör du kunna få med E-betyget i Gymnasieexamen. Om du får högre betyg än innan, får du det nya betyget med i Gymnasieexamen.
    Så - det är inte olika rättigheter, beroende på vilken skola man går på, utan det är UNDANTAG när man går om ett år.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte