Talgoxe

    Hej! Fick F i ett ämne pga att min lärare ej kunde komma åt den sista uppgiften pga teknikfel. Det är alltså inte att jag inte hade tillräckligt med kunskap i ämnet som är problemet, är därför inte supersugen på att behöva gå en extra termin eftersom jag redan gjort alla uppgifter. Går det att läsa upp betyget i det ämnet på tex komvux eller liknande samtidigt som jag går i gymnasiet? Eller göra en prövning? Måste man isåfall göra prövningen på skolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    så länge du är inskriven på en gymnasieskola kommer komvux neka dig plats på komvux-kurserna. Prövningen får gymnasieelever göra endast på sin egen skola och endast i två fall: om eleven fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde genomföras.
    Om du fick F i en kurs du läste på gymnasiet (oavsett vems fel det var) så har du rätt att göra prövning och det endast på din egen gymnasieskola. Tidpunkt för prövningen bestämmer din skola (ytterst är det upp till rektorn). På många gymnasieskolor finns så kallade "prövningsperioder" då alla prövningar bokas tätt inom t.ex en vecka - i alla ämnen och kurser, men det kan vara olika på olika gymnasieskolor. Du har rätt att komma med ett önskemål om när du vill göra prövning men det är din skola som ger dig datumet när du kan göra prövning.
    De som inte är gymnasieelever har rätt att göra prövningar i hela Sverige men det är rätt svårt att hitta bokningsbar tid (många vill göra prövningar och ibland hittar man inte möjlighet att göra prövning - inte ens om man letar i hela Sverige och är beredd att åka hur långt som helst två ggr eller t o m tre ggr; prövningen består av minst två delar som ligger cirka 2 veckor "emellan"... så man får åka till prövningsstället minst 2 ggr; prövningsavgift ligger på 500 kr). Inför prövningen förbereder man sig på egen hand. Läs också gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare