Ulle

    Hej Min dotter klarar inte av att gå på gymnasiet pga diagnos och depression. Hon har därför hoppat av gymnasiet. Vi har hittat en komvux-utbildning (inte i vår kommun) där man kan läsa till nagelterapeut på distans. Det hade passat henne perfekt men hon är bara 17 år. Fyller 18 om ett halvår. Jag har läst att man ska vara 20 för att få plugga på Komvux men att man kan få läsa tidigare om det finns särskilda skäl. Jag hittar dock inte någonstans vad särskilda skäl är. Vad är det som gäller??

    • Milla :

      Om man ej genomgått 3årig utbildning på ett av gymnasiets nationella program då kan man börja läsa på komvux tidigast från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år, - så ser reglerna ut. Men det sker ibland att utbildningsförvaltningen köper plats på komvux åt en yngre elev. Exakt vilka villkor som eleven i så fall bör "uppfylla" kan vi på FRåGA SYV inte redogöra för. Det sker en individuell bedömning där både kommunens (utbildningsförvaltningens) ekonomi och elevens bästa bör vägas in. Men eftersom endast grundskola är obligatorisk, så är det tyvärr möjligt att få Nej på begäran om undantag inom gymnasieskolan. De ansvariga kan säga att det är frivilligt att läsa på högre nivå än gymnasiet och då kan man avstå (för att det är frivilligt och man gör det i mån av möjlighet och finns inte möjlighet så finns den inte :( Vill man som elev eller som vårdnadshavare försöka få igenom ett undantag, då råder jag att samla så många läkarintyg och utlåtanden från lärare och psykologer och kuratorer som möjligt och försöka motivera väl och sedan hålla tummarna! Det finns ingen garanti på att lyckas få igenom ett undantag. Du får också gärna kontakta skolverket och höra vad de tycker i den frågan - tel.nr 08-527 332 00.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ulrika,
    i det fallet du beskriver så tror jag det blir svårt få igenom att din dotter skulle kunna läsa på komvux, och dessutom i en annan kommun. Du får gärna vända dig till Utbildningsförvaltningen i den kommunen där din dotter är folkbokförd. Jag tror tyvärr att risken är stor att du får svar att din dotter kan söka till allmänna kurser på folkhögskolorna för att skaffa sig gymnasiekompetens där. Åldersgräns för att börja på en folkhögskola är "tidigast från den terminen under vilken man fyller 18 år", så din dotter blir snart gammal nog för det. Annars, så kan utbildningsförvaltningen försöka hitta någon lösning inom gymnasieskolan. Att de skulle bedöma att din dotter kan läsa på komvux och "ovanpå det" även bevilja Interkommunal ersättning (alltså köpa plats hos komvux i en annan kommun) har jag svårt att tro. Jag blir glad om du får igenom det men vår erfarenhet är att det sker extremt sällan (i princip aldrig); här är då flera svårigheter: både din dotters unga ålder, att köpa utbildningar hos andra kommuner är dyrt och din dotter kommun kan lätt säga nej + även den aspekten att det är bra att i unga år skaffa sig "allmän gymnasiekompetens" för att ha en bra grund att stå på.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Lycka till! Vi håller tummarna!