Elin
    Hej!
    2016 gick jag ut från gymnasiet, naturvetenskapliga linjen.
    Jag hade då F i, Fysik 2, Matte 3c, Matte 4c och Spanska 3. Jag har sedan dess jobbat då jag var väldigt skoltrött. Men jag skulle nu vilja börja plugga till sjuksköterska. Jag har gjort högskoleprovet och ligger på 1,3 så jag tror att jag kommer in men saknar betygen.
    Jag har försökt att läsa upp mina kurser men dem är för svåra för mig, och jag tror inte att jag kommer klara av dem.

    Min fråga därför om man kan läsa till ett annat examensbevis? Jag läste här att man inte nödvändigtvis måste läsa för att få en examen från naturlinjen. Utan att jag skulle kunna läsa till några kurser och t.ex. få en examen från samhällslinjen.
    Stämmer det? Eller måste jag läsa upp mina kurser?
    Tack så mycket på förhand! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    mitt råd blir att du bokar tid hos SYV på komvux - för att göra planering av dina studier mot Examensbevis från komvux. Det stämmer att man ej behöver läsa exakt samma kurser i vilka man fick F betyg på gymnasiet och kan ta examensbevis från ett annat program. Dock finns det ibland nackdelar - ex. i form av att du måste i så fall /kanske/ göra om ditt GA, gymnasiearbete /om ditt GA har ett tema som ej passar in på det "nya" gymnasieprogrammet/. Det kan också finnas andra orsaker till varför det kan ev ta längre tid att läsa för att ta ut examen från "fel gymnasieprogram".
    Rektor på komvux kan bevilja vissa undantag... men temat för GA måste passa in på rätt program. Dock är det ändå en Bedömningsfråga om vilka teman som passar och vilka som inte gör det; man kan få olika svar på exakt samma fråga på olika komvux... därför rekommenderar jag att du bokar tid på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    En möjlig alternativ för dig kan vara att ta examen från Naturvet.programmet men från inriktning "naturvetenskap & samhälle". I så fall blir du tvungen att ta in F betyg i matte 3 in i ditt examensbevis /eller om du kan läsa upp just den kursen till godkänt betyg...?/ men andra dina F-kurser behöver inte ingå.
    Du kan till SYV på komvux säga vilka ämnen du har lättare för och fråga om du kan läsa kurser inom de ämnena... svar på den frågan kan även bero på vilka kurser just "din komvux" kan erbjuda läsa. Det är alltså "en fråga" vilka kurser som kan ingå i examensbevis men en annan - också mycket viktig fråga - vilka kurser du har en realistisk möjlighet att läsa eller göra prövningar i, för att kunna få betyg i dem. Det är ju tyvärr inte så att komvux i varje kommun kan erbjuda läsa vilka kurser "som helst"... utbildningsutbud är ofta mycket begränsad.

    • :

      Tack för svaret! Jag hade helt glömt av att det fanns en samhällsinriktning på naturvet.programmet. Jag sökte till den inriktningen först men på mitt gymnasium kunde dem inte erbjuda den då vi var för få. Vi har ingen komvux i min kommun (Tjörn), utan vi läser kurser på distans via Hermods, så tror att jag skulle kunna läsa till de kurser jag saknar. Jag tror jag struntar i att läsa upp min Matte 3c då jag ändå tänkt söka in på mitt högskoleprov. Jag ska ta kontakt med dem på kommunen imorgon. Tack återigen så mycket för svaret, jag har haft ångest över att jag aldrig skulle kunna bli färdig med min gymnasieexamen men nu känns det som att det finns hopp! Tack, kramis! :)

    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)