Liam
    Hej! Jag sitter och försöker knåpa ihop min studieplanering. Jag läste Tyska 3 för 4 år sedan när jag gick på gymnasiet men minns nu ingenting och har inte lust att fortsätta...

    Jag flyttar till Danmark om några veckor och överväger därför att läsa Danska. Kan jag läsa Danska 1+2+3+4 trots att jag redan har läst Tyska 3? Jag förstår att man inte kan få meritpoäng för båda två men det spelar inte så stor roll för mig.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, Liam, du kan läsa Danska 1, 2, 3 och 4 även om du har godkänt betyg i tyska 3. Du kan få meritpoäng för mod.språk 3 och 4 /även om det är i 2 olika språk/.

    Exempel:
    om du t.ex har betyget B (lägre betyg än A) i tyska 3.. och du får betyget A i danska 3 och 4 - då kan ev. alla 3 betygen räknas in i ditt jämförelsetal. Och du får samtidigt 1,5 i merit (som är max antal merit inom Moderna språk). ang. räkna in fler kurser i ditt jämförelsetal... om du t.ex redan har Examensbevis, kommer betyg i Nya kurser räknas in i ditt jämförelsetal om de krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng. Egentligen är det då endast betyget i Danska 4 som bör räknas in i ditt jämförelsetal när meritvärde räknas ut för konkurrens i BII, kompletteringsgruppen. Men om du får HÖGRE BETYG i Danska 3 än ditt genomsnittligt betyg (kurser i ditt examensbevis), kommer Antagning.se även räkna in det betyget i ditt Jämförelsetal - pga det höjer ditt meritvärde.

    Du skriver inte varför du försöker "knåpa ihop" din studieplanering. Om det är för att ta ut Examensbevis från komvux - behöver du prata med SYV på komvux. I annat fall kan det tyvärr bli så att du kommer att läsa någon kurs "i onödan", som du sedan inte kan ta in i ditt examensbevis.
    Däremot om du läser för att Kunna mer, t.ex du vill lära sig Danska - då är det fritt fram att söka kurser på komvux. Kunskap är alltid bra att ha inom alla ämnen, men om du har ett visst Mål, ex. vill få ut ett Examensbevis eller höja ditt meritvärde för att ha en chans att komma in på någon utbildning - då är det bra om du berättar vad för mål du har; vill du inte berätta det här på forumet, vänd dig till SYV på komvux eller till en studievägledare på högskola/universitet (i första hand på ett lärosäte där du senare vill läsa).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    julia syv

    • : Tack för svar ditt snabba och utförliga svar! Jag läser för att ta min gymnasieexamen och fick rådet att använda Skolverkets planeringsverktyg (http://planeraexamen.skolverket.se/#/start) för att se vilka kurser jag vill och behöver plugga.
    • Anna : Skolverkets planeringsverktyg är bra hjälpmedel. Men när du har gjort din planering på egen hand, råder jag dig att få den godkänd av en SYV på komvux.