Elev

    Hej! Det är så att jag studerar på socionomprogrammet och går termin 4. Jag undrar om jag vid sidan av detta kan studera en ytterligare utbildning fast på yrkeshögskola? Jag har tittat lite på medicins sekreterare och tycker att det låter intressant. Går det att gå två utbildningar samtidigt? Jag har för mig att man inte kan läsa mer än 45 hp på en termin, men med tanke på att utbildningen till medicinsk sekreterare är på yrkeshögskola undrar jag lite vad som är möjligt. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    det finns ingen regel som förbjuder att läsa på högskola och på yrkeshögskola samtidigt, så du får gärna söka många olika yrkeshögskoleutbildningar. Frågan är bara om den yh-utbildning som du kommer in på går på heltid och så läser du samtidigt på socionomprogrammet, då blir det 2 st.heltidsutbildningar för dig, samtidigt (och du kan väl inte "klona dig"? - hur ska du hinna och orka), och jag tänker också på praktik inom utbildningen. I socionomprogrammet brukar termin 5 vara praktiktermin och inom yh kan praktik ligga olika, t.ex inom utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministratör ligger det 5 praktikveckor under varje studietermin, alltså sammanlagt 20 veckor LiA, lärande i arbete (praktik), men de är fördelade på fyra perioder á 5 veckor under varje studietermin. Under de fem veckorna nästa termin när du ska vara på 2 olika arbetsplatser i olika yrkesroller samtidigt - hur blir detta möjligt?
    I och för sig finns det distansutbildningar till med.sekreterare t.ex utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare-gavle - men den går också på heltid och praktik (LiA) gör man fem veckor under första terminen, sedan 5 v. under tredje terminen och sedan 10v. under sista, fjärde terminen. LiA görs på heltid på arbetsplatsen.

    Om det fanns utbildningar till med.sekreterare på distans utan träffar och utan praktik, då kanske det skulle kunna gå, även om det blir för dig ännu en heltidsutbildning, men pga LiA ingår och så finns det även obligatoriska träffar även på distansutbildningar inom yrkeshögskola, då är min åsikt den att det inte är praktiskt möjligt att kombinera på det sättet som du önskar.
    Men du får givetvis gärna kika på utbildningarna och just distans-yh-till med.sekreterare finner du i listan på yhguiden.se/resultat?Education.text=medicinsk+sek&Education.studyformDistansMed.sekr