Marlar

    Hejsan! Har en 16-årig tjej som saknar gymnasiebehörighet. IM funkade inte. Hon har kommit in på en skola för hemmasittare men där går inte o läsa ngt digitalt el få hemjobb. Hon är nu så sjuk att hon inte kan/får ta sig till skolan men hon vill gärna plugga. Finns det ngt alternativt digitalt? Kan man ha läxhjälp hemma o sedan försöka göra en prövning el finns ngt annat alternativ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns distansgymnasiet som heter Korrespondensgymnasiet: vänligen se information om den skolan på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet - men den skolan erbjuder endast några få utbildningar som är högskoleförberedande; min uppfattning är att de som söker till den skolan måste vara behöriga till de utbildningar de vill gå på de nationella gymnasieprogram.
    Du skriver att eleven som din fråga gäller saknar gymnasiebehörighet. Vilka grundskoleämnen saknas? Grundskoleämnen finns undervisning i - på distans - på Sofia Distans. Min uppfattning är att det rektorn på elevens skola som anmäler eleven till studier på Sofia distans men om eleven inte går i någon skola idag, så har hen ingen "egen rektor" och jag råder dig därför att vända dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där ungdomen som din fråga handlar om, är folkbokförd.
    Självstudier kan man bedriva, oavsett. För ämnet matematik finns en mycket bra gratis sida - www.matteboken.se
    Inom de andra ämnen känner jag tyvärr inte till någon väldigt bra och gratis sida som är välanpassad till självstudier.
    Se information om Sofia Distans på sofiadistans.nu
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare