Hiba
    Hejsan! Jag har läst naturvetenskaplig program och har fått slutbetyg från gymnasiet i 2015 eftersom jag saknade eng6, då jag läste det efteråt i komvux och har fått examen därifrån.. Jag har nu 13,5 i snitt och är inte nöjd alls med mina resultat. Jag undrar om jag kan göra prövning så att jag höjer mitt merit från E-C t.ex, sen tänker jag läsa ett ämne som jag har inte läst det tidigare så att den kan ge mig meritpoäng som Engliska 7 eftersom jag har inte fått extrameriter under gymnasietiden det enda jag har fått merit i var matte 5 . Jag har gjort högskolprovet två gånger utan plugg då har jag fått 0,3! så det hjälper mig inte heller! jag har sökt till högskolan och har inte kommit in... nu har jag panik .Vet ej vad ska jag göra exakt så att jag lyckas höja min merit och komma in i högskolan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan göra provningar och läsa engelska 7!

    du kan också titta på utbildningar på Yrkeshögskola>> och du kan söka jobb som t.ex administratör eller som handläggare på t.ex Försäkringskassan; jobb som inte kräver eftergymnasial utbildning. Kika på olika yrken på www.framtid.se och du ser att en hel del av dem ej kräver eftergymnasial utbildning; det finns också yrkesutbildningar på Folkhögskolor>>

    Studie- och yrkesvägledare

    Eftersom behörighet till utbildning till Receptarie inkluderar matte4, får du 1,0 meritpoäng för matte5. Du kan få ännu 0,5 för matte specialisering men du kan också få merit för moderna språk 3&4. Men ingen får mer än Max 2,5 i merit.

    • : Tack för ditt svar,det ska jag göra och kika på. Jag undrar också om man kan få merit i fall läser man matte specialisering?!
    • Milla : Ang metitpoäng i matten, så spelar det roll vilka krav på matte ställs som behörighetskraven för just din högskoleutbildning.
    • Milla : Viktigt att veta i
    • Milla : fall du har Slutbetyg eller Examensbevis !?
    • : Nu har jag examensbevis, och har läst upp till matte 5 i gymnasium men jag hörde att man kan få merit i fall man läser matte specialisering
    • Milla : Merit i matte är även beroende av vilken kurs i matte som krävs för den utbildning på högskolan som du vill söka till. Uppe vilken utbildning på högskola du vill söka till ... Exempel - om du söker journalist programmet där inget matte krävs, får du merit för matte2,3&4-Max i merit inom matte även utan matte 5.
    • : Jag tänker söka till receptarie, men nu har jag en annan fråga. I fall man ska läsa engelska 7 och göra prövningar kommer det att påverka examensbevis det jag har, dvs om man läser utökad kurser ska de kurserna vara ihop med examensbevis eller man kommer få betygsdokment?
    • Milla : Inget ändras i examensbeviset utan du skickar betygen som du fick senare än examensbevis tillsammans med examensbeviset och Antagning.se räknar ut det nya meritvärdet, som kan vara olika för varje utbildning du söker om behörighetskraven är olika.
    Läs alla kommentarer