Kim
    Hej, jag undrar om jag kan byta kursinrikting på humanistiska linjen från kultur till språk när jag börjar åk 3?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, för att du ska få byta nationell inriktning måste du kunna uppfylla kraven för examensbevis och det innebär att du bland annat måste ha ett betyg i kursen Latin, språk och kultur- se i https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU/programplan/Programplan_HU.pdf, programplanen för HU. Utan betyget i alla inriktningskurser går inte få ut examensbevis från gymnasiet. Fråga Syv på din skola om du kan läsa Latin och för övrigt uppfylla kraven för examensbevis och om hen svarar Ja på de frågorna då ser jag ingen anledning varför du inte skulle få läsa mot examensbevis från HU/språk i stället för HU/kultur.