ryan

    Hej, jag har gått ut gymnasiet ekonomiprogrammet men vill plugga civilingenjör. Men då krävs grundläggande behörighet i fysik 1 och 2, och jag har inte läst någon av dem. Kan man plugga fysik 1 på egen hand och göra en prövning för att sedan plugga fysik 2 på Komvux? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det kan man göra.
    Man jag förstår inte varför du inte vill söka läsa fysik1a på komvux och vill i stället bedriva självstudier och försöka hitta var du kan göra prövning? Prövnignsavgift på 500 kronor kanske inte är ngt stort problem men det är svårt att hitta var man kan boka in sig på prövningar. Det är oftast lättare att få bättre kunskaper och även högre betyg om man läser kurser "i skolan" (i stället för att man läser på egen hand). Betyget i fysik1a kommer inte påverka ditt meritvärde när du söker till civilingenjörsprogrammet men fysik 2-betyget kommer göra det.
    Fysik2 är högre kurs, efter fysik1a och du har större chans att få högre betyg i fysik2 om du skaffar dig så bra kunskaper som möjligt i fysik1a. Formellt sett, så blir du behörig läsa fysik2 om du får betyget E i fysik1a (oavsett om du får godkänt betyg i slutet av en läst kurs eller via en prövning).
    Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst. Mitt råd är dock att du söker läsa på komvux - först fysik1a och sedan fysik 2 och att du försöker skaffa dig så bra/djupa och omfattande kunskaper som möjligt i båda kurserna. Det kan finnas möjlighet att läsa fysik på distans; många kommuner erbjuder den möjligheten. "Labbar"(laborationer) gör man dock oftast på plats på skolan (även om man läser på distans). Läser man fysik1a på heltid tar det 7.5 veckor; att läsa fysik 2 på heltid tar fem veckor.
    Gymnasiala kurser söker man läsa på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    Hänvisningar/lästips:
    https://www.fragasyv.se/info/provning
    https://www.framtid.se/studier/komvux
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare