Hej
    om du menar "studera på gymnasiet i Turkiet" - då kan jag skicka länkar till sidorna som vi bedömer som pålitliga och innehållande relevant info där du själv bör söka info; detta pga vi ej har möjlighet att ge mer hjälp vad gäller gymnasiestudier utomlands än endast Mycket allmänna råd och länktips;

    Så länge du är under 18 år, är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor och det är också vårdnadshavare som ansvarar för att försörja dig. Du får inte utan vårdnadshavarnas samtycke flytta till en annan adress.
    Om vårdnadshavare bestämmer att du får läsa på gymnasiet i t.ex Turkiet, så är det också de som blir ansvariga för att hitta passande skola och bekosta vad det kostar att läsa och bo.

    tips!
    Kika på ibo.org/programmes/find-an-ib-school hittade jag i Turkiet ca 50 st. IB-skolor som erbjuder IB, Internationella gymnasieprogrammet (diploma-program); undervisning på det brukar ske på engelska; be dina vårdnadshavare kontakta alla de skolorna som du är intresserad av;

    Ang. folkbokföring under tiden man läser utomlands - beror det på vilka bestämmelser som gäller i det aktuella landet, se Skatteverkets information om folkbokföring vid utlandsstudier

    Embassy of the Republic of Turkey
    adress till hemsidan: stokholm.be.mfa.gov.tr - Ambassaden kan ha ngn "utbildningskunnig" eller kan hjälpa dig med info på ngt. sätt, t.ex hänvisa dig dit du kan få svar på dina frågor;

    Studieekonomi
    info om studiehjälpen (studiebidraget) för studier utomlands för dig som är under 20 år och vill läsa på gymnasienivå - csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utanfor-sverige

    • : tack så mycket
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!