ZB9

    Hej! Jag är intresserad av att plugga till lärare i spanska (och engelska men främst spanska) på gymnasienivå. Jag skulle jättegärna vilja bo i Spanien och studera där för att bli så bra på språket som möjligt plus att det skulle vara en väldigt rolig och lärorikt. Jag har försökt googla själv om att studera utomlands med CSN men jag hittar/förstår inte riktigt hur man ska gå tillväga. Kan man studera på ett universitet/högskola i spanien för att bli ämneslärare i spanska och engelska med CSN? och isåfall vart? och hur gör man för att söka? Jag har några betyg från gymnasiet, några från komvux och i maj får jag "gymnasieexamen" från folkhögskolan. Ifall det spelar någon roll i detta. Tack på förhand! :-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    information om studiemedel vid utlandsstudier finner du på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel och du kan också kontakta de som jobbar på CSN.
    Om studieplats ansöker du separat från ansökan om studiemedel. Det är tyvärr inte en "paket-lösning" utan du måste hitta utbildning du vill gå och söka till den och i fall du kommer in kan du i så fall (förhoppningsvis) få studiemedel beviljat av CSN.
    Vad gäller bli lärare i Sverige, så gäller följande: en "behörig lärare" är hen med lärarlegitimation från skolverket. I grunden för legitimation ligger lärarexamen. Lärare utbildade utomlands (utanför Sverige) ansöker hos skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och får svar om kompletteringar behöver göras (i form av kurser och/eller praktik).
    Hur du kan hitta lärarutbildningar i Spanien kan jag tyvärr inte svara på... Ett tips är att du frågar på Spaniens ambassad i Stockholm om de har någon expert på utbildningsfrågor eller om de kan hänvisa dig till något "ställe" där du kan få hjälp med att hitta passande utbildning.
    Inför högre studier utomlands (för att påvisa din behörighet) rekommenderar jag att du ansöker om Intyget för utlandsstudier, se information på  uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier

    Studie- och yrkesvägledare