Emma

    Kan man prioritera om bland utbildningarna man sökt mellan första och andra antagningsbeskedet, ifall man insett att man hellre vill komma in på ett universitet man vid ansökan satt som andrahandsval? Säg t.ex. att man kommer in på sitt förstahandsval vid första antagningsbeskedet, men hellre vill gå sitt andrahandsval. Kan man då ändra ordning i sin ansökan eller är man automatiskt strykt från de utbildningar man satt längre ner på listan om man kommit in på förstahandsvalet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    läs informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/anmal-dig-sa-har/prioritera---tank-pa-ordningen/#om-du-blir-antagen-stryks-dina-utbildningar-nerifr-n-och-upp där det bl.a står följande: "Om du blir antagen stryks dina utbildningar nerifrån och upp".
    Om du inte är säker på hur Antagning.se menar, fråga de som jobbar på Antagning.se - detta för att oavsett vad någon annan säger, kommer gälla den tolkningen av reglerna som Antagning.se tillämpar. Du kan inte sedan få "rätt" om du gör (enligt Antagning.se) fel och hänvisar att någon har sagt eller skrivit någonting till dig, som gjorde att du trodde du gör rätt. Alltså vinner du på att få svar från Antagning.se direkt, för att undvika missförstånd.